Ukraiński kopciuszek: powrót ZAZ

Ukraiński kopciuszek: powrót ZAZ

Powrót ukraińskich ZAZ na wielką szachownicę

24/06/2021

[Artykuł przeczytasz w 6 min.]

Może nie w wielkim stylu i nie w szczerozłotych szatach ani czerwonymi dywanami, ale na wielką motoryzacyjną szachownicę wraca ukraiński kopciuszek, czyli ZAZ.

Żadna to wielka nowina, ale dla miłośników marki Renault Arkana zapewne okaże się ciekawostką. Od jakiegoś czasu ukraińskie zakłady samochodowe powróciły do życia i pojawił się wspólny mianownik, łączący ZAZ i grupę Renault.

Zaporoski Porsche

Niczym Feniks z popiołów

Renówkowy Zaporożec

Wejście Kopciuszka

Ukraińska Arkana

ZAPOROSKI PORSCHE

Na tych zakładach produkcyjnych praktycznie każdy zwykły i niezwykły obywatel naszego wschodniego sąsiada, w zasadzie, postawił przysłowiowy krzyżyk. Mowa tu o zakładach samochodowych w Zaporożu, czyli ukraińskim ZAZ. Tak, właśnie tych zakładach od produkcji zaawansowanych i przodujących technologicznie Zaporożców o niezwykle kreatywnym rozumowaniu potrzeb kierowców.

Choć, nawiasem pisząc, wspomniany wyżej Zaporożec był jednak w pewnym momencie historii samochodem popularnym. Bez dwóch zdań, miał też swoją chwilę sławy i absolutnie nie przeszedł do historii motoryzacji bez echa. Dotychczas ma rzeszę oddanych fanów, którzy bardziej dbają o jego wizerunek niż niegdyś producenci tego ukraińskiego Porsche. Jak zapewne się domyślasz, żartów na temat tego autka żyło i żyje wystarczająco dużo. Tych bardziej wysokich lotów, jak i takich poniżej krytyki.

Ale nie o Zaporożcach i innych Tavriach (bo to właśnie Tavrie były następczyniami samochodowych Harley-Davidsonów z Ukrainy) chcielibyśmy tym razem opowiedzieć.

NICZYM FENIKS Z POPIOŁÓW

Okazuje się, że stan ukraińskich zakładów samochodowych nie przypomina sytuacji z naszym rodzimym odpowiednikiem, czyli FSO. Po FSO, co tu dużo mówić, już praktycznie nie widać śladów. I nie mamy, rzecz jasna, tu na myśli samochodów wyprodukowanych przez Fabrykę Samochodów Osobowych, które mocno się trzymają i na pewno nieprędko nas opuszczą.

Pomimo wspólnych epizodów historycznych z lat PRL-u oraz wzlotów i upadków rodem z lat 90., motoryzacyjne dzieje, ostatecznie, jak się okazuje, mniej pobłażliwie obeszły się, niestety, ale z naszą FSO.

Klimaty z Daewoo, w tym Lanosami, Nubirami, Nexiami, Espirami i innymi podobnymi w tle, niegdyś łączącymi te dwa zakłady produkcyjne, wprawdzie, bezpowrotnie przeminęły, ale ZAZ przetrwały. Choć było w nich cicho jak makiem zasiał, aż do 2020 roku. W zasadzie to końcówki „pandemicznej dwudziestki”. Swoistym rubikonem stał się samochód Renault Arkana.

Być może zainteresuje Cię również: Gdzie SUV-y poniosą: Wielka polarna wyprawa

RENÓWKOWY ZAPOROŻEC

Druga połowa 2020 roku to kryzys. Kryzys, który zawitał również na salony motoryzacyjne. Grupa Renault, jak każda inna, zaliczyła spadki słupków sprzedaży w pierwszej połowie 2020 roku. Druga połówka wcale nie zanosiła się na bardziej przyjemną. Bla-bla-bla… To wszystko znamy i słyszeliśmy już niejednokrotnie.

Niemniej jednak, pomimo ciężkich czasów (a na pewno o nich wiecie już „z samych filmów”) zapowiadana w kuluarach Renault Ukraina premiera samochodu Arkana doszła do skutku. Może bez wielkiej pompy, fajerwerków i ogromnych butelek szampana, rozbijanych o kadłuby samochodów do jazd testowych (choć kto wie), ale sprzedaż na Ukrainie wystartowała.

Jednak, gdyby wszystko było gładko i zwyczajnie, nie byłoby zapewne tej naszej opowieści o kopciuszku z Zaporoża. A otoczenie i sytuacja, w której wystartowała sprzedaż Renault Arkana ani nie były ani nadal nie są sprzyjające. Z jednej strony embargo na towary, w tym podzespoły, z Rosji i nieustające, wręcz nasilające się, napięcie polityczno-społeczne na linii Kijów-Moskwa (ach ta polityka), z drugiej – mała szansa na to, że Renault Arkana o pochodzeniu południowokoreańskim będzie w stanie skutecznie konkurować cenowo z Koleosami i innymi Kadjarami w jednej stajni na rynku ukraińskim. W końcu nie taki cel przyświecał pomysłodawcom Arkana. Z założenia miał to być SUV biznesowy, ale nie za luksusowo-biznesowy.

WEJŚCIE KOPCIUSZKA

I to właśnie w tym miejscu wchodzą, wyważając drzwi z zawiasów, ZAZ. Zakładamy, oczywiście, że temat został dokładnie zbadany i nie była to nieprzemyślana, łapczywo-nieporadna i dziecinnie naiwna decyzja ze strony Renault. Niemniej jednak ciekawa i być może dająca szansę ukraińskim zakładom samochodowym, z odrobiną optymizmu spojrzeć w przyszłość. Być może, i trzymamy za to kciuki, bo jesteśmy fanami motoryzacji, jest to okazja do powrotu Zaporożca lub Tavrii w nowej odsłonie i na „bebechach” Renówki. To byłoby istne szaleństwo… Małe, zwinne, elektryczne lub hybrydowe. Mogłyby się wpisywać w elektryfikacyjną nowożytną historię Renolucji. Wróćmy jednak do tu i teraz albo prawie teraz.

UKRAIŃSKA ARKANA

O ile temat z ZAZ udało się ugadać. Zapewne z odrobiną dofinansowania, modernizacji i takich tam. O tyle rozkręcenie produkcji od zera, to chyba jednak za daleko posunięty optymizm. Okazało się, że pomimo embargo z Rosji, zakaz nie obejmuje (albo przez zupełny przypadek nie obejmował) większych układów i zespołów samochodowych. Co otworzyło furtkę do opcji sprowadzania zespołów z „wrogiej” Rosji, ale składanych w jedną całość na Ukrainie. Niby niezbyt patriotycznie, ale jednak, wspierając rodzime zakłady i o wiele taniej.

Ona czuje we mnie piniądz

Doskonały przykład tego, że pieniądz łączy, ale nie po przyjacielsku lecz w interesach. Owszem, nie tak tanio jak w Rosji, bo w końcu sprowadzenie tych zespołów też trochę kosztuje. Jednak na pewno nie tak drogo jak w Europie Zachodniej, choć, oczywiście, warto pamiętać, że na innej płycie. Niby to samo, ale jednak nie tak samo.

Ostatecznie może się okazać, że po jakimś czasie, gdy temat z Arkana w UE bardziej się rozkręci, Ukraina rozwiąże sprawę podobnie jak z Dusterem. Na razie jednak gorycz rosyjskiego pochodzenia ukraińskiej wersji Renault Arkana musi być do przełknięcia. Zresztą serce Renówki, to widać, lgnie do Rosji, bo tam są profity, w tym te polityczne, a pozycja Renault Group wydaje się być mocna i ugruntowana. W końcu dumnie nosi miano producenta samochodów narodowych, choć francuskich. Kto by jednak się przejmował, że paski na fladze są ułożone pionowo i w innej kolejności. Ostatecznie ich liczba, a nawet kolory (mniej lub więcej), się zgadza.

Czy takie podejście kupi ukraiński konsument? Na dwoje babka wróżyła. Wrócimy do tematu, gdy słupki sprzedażowe Renault Arkana na Ukrainie będą bardziej czytelne.

Śledź nas na fanpage’u lub na grupie Go! Duster. Staramy się trzymać rękę na pulsie Dacia i czasami Renault Arkana.

Zajrzyj również do innych nowości Dacia Dusterciekawostek oraz tematów związanych z tuningiem tego samochodu

A wolnej chwili zapraszamy na drobne zakupy do Go! Shop.

Znalazłeś błąd na stronie – zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Autor:  Go!Duster

Źródło:  www.goduster.pl

guest
2 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Maciej Wiśniewski
Maciej Wiśniewski
1 miesiąc temu

To już wiem dlaczego w MediaNav 3 jest ukryte logo ZAZ. A co z z zakładami produkującymi silniki MeMZ? Te Ukraińskie Renówki powinny mieć pod maską proste silniki benzynowe i fabrycznie montowane polskie instalacje LPG

wydarzenia Go! Duster

Na zakupy z Go! Duster

Dla oczu, dla ciała, dla przyjemności…

Nie tylko dla Klubowiczów, ale na pewno dla Dusterowiczów. W wolnej chwili, w przerwie między zdobywaniem nowych terenów i pokonywaniem kolejnych kilometrów albo wtedy, gdy po prostu zechcesz.

Zajrzyj do naszego sklepu z gadżetami i pomysłami Go! Shop.

Na pewno znajdziesz coś dla siebie.

Na zakupy z Go! Duster

Dla oczu, dla ciała, dla przyjemności…

Nie tylko dla Klubowiczów, ale na pewno dla Dusterowiczów. W wolnej chwili, w przerwie między zdobywaniem nowych terenów i pokonywaniem kolejnych kilometrów albo wtedy, gdy po prostu zechcesz.

Zajrzyj do naszego sklepu z gadżetami i pomysłami Go! Shop.

Na pewno znajdziesz coś dla siebie.

Go! Duster medialnie, ale społecznie

Go! Duster © 2019-2021

Projektowanie stron: CAKEANDCHERRIES.COM

Go! Duster - serwis miłośników marki Dacia

2
0
Lubisz wyrażać swoją opinię? Pozostaw swój komentarz.x
()
x

Zgłoszenie błędu w tekście

Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: