(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-N4DCNNP');

Awanturnicy w Dusterach

Awanturnicy w Dusterach

Dlaczego Dacia w Rosji nie przetrwa

4/02/2020

Cykl programów reality show o ciekawej nazwie Awanturnicy w Dusterach idealnie odzwierciedla relacje, które panują pomiędzy Renault a rządem Rosji. Tym razem nieco o symbiozie, synergii i współpracy na tle programu o mocnym zabarwieniu promocyjny.

Prestiżowy Dacia, czyli diamentowy Renault

Historia Renault w Rosji

Powrót do łask i AZLK

Synergia z Autowazem w tle

Renault autem narodowym

Awanturnicy w Dusterach

Awanturnicza miłość Renault i Rosji?

PRESTIŻOWY DACIA DUSTER, CZYLI RENAULT DUSTER

Nieprzypadkowo postanowiliśmy się cofnąć w czasie i spojrzeć na owocną i długoletnią współpracę Renault z Rosją z nieco innej perspektywy. Przy okazji też wygląda na to, że Duster lub jakikolwiek inny samochód Renault, który w Europie Zachodniej funkcjonuje pod marką Dacia, po prostu nie ma racji istnienia w Rosji pod innym znakiem niż diament.

Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że znaczek Renault to prestiżowa odsłona tego samego produktu, który stoi w salonach Europy Zachodniej. Dla Rosji to znak wyróżnienia. I takim on pozostanie do momentu aż Renault będzie musiała się wycofać z rynku rosyjskiego. Rzecz jasna, warto też pamiętać o elemencie konkurencji. Grupa rosyjska konkuruje z pozostałymi w tym samym segmencie nie tylko na rynku zewnętrznym, ale też wewnątrz grupy.

Przecież nikt o zdrowych zmysłach nie wierzy w tak wspaniały rozwój współpracy rosyjskiego rządu i koncernu bez wymiernych profitów dla każdej ze stron. Dla Rosji Renault jest też na chwilę obecną, swego rodzaju, światełkiem w tunelu, brzytwą, która pozwala korzystać z zachodnich innowacji i technologii, ale na swoim terytorium i pod swoje dyktando.

HISTORIA RENAULT W ROSJI

Historia francuskiego koncernu w Rosji jest dosyć długa i ma w zasadzie już ponad stuletnią tradycję. Oczywiście z przerwami i to dosyć długimi. Prawdziwa awanturnicza opowieść o podbojach wyboistego rynku motoryzacyjnego Rosji.

Renault Rosja zadebiutowała jeszcze w carskiej Rosji, czyli w 1916 roku. Jednak nie był to długi moment. Po upadku dynastii Romanowych władze radzieckie postanowiły rozbudowywać gałąź motoryzacyjną w oparciu o rodzime pomysły i rodzimych projektantów.

Nie ma co się łudzić idea nie szła jak po maśle, dlatego też w latach 60. XX wieku władze radzieckie zbliżając się z Włochami poszli na bliższą współpracę z Renault. Co z tego wyszło – na pewno wiecie – Lada produkowana na praktycznie niezmiennej platformie do 2012 roku.

O historii Renault Duster przeczytasz też tutaj: Historia Dacia i samochodu Duster

Przeczytaj również: Zakup Dacia Duster 2/Renault Duster

POWRÓT DO ŁASK I AZLK

Jednak w latach 70. XX wieku Renault powróciło do łask i znowu zagościło na rynku wówczas radzieckim. W zasadzie był to początek współpracy, która nie tylko dotrwała do naszych dni, ale przerodziła się w miłość pomiędzy Renault a rządem Rosji.

Powrót Renault do Rosji był spektakularnym, bowiem był związany z pokaźną inwestycją w postaci odnowienia zakładów produkcyjnych w Moskwie (AZLK). Na pewno pamiętacie nazwę samochodów, które schodziły z taśm tych zakładów. Moskwicze zresztą były znane nie tylko w ZSRR, był to niewątpliwie jeden z produktów eksportowych. Przy okazji, ciekawy może się wydać fakt, że prawa do nazwy Moskwicz wykupiła nie spółka Renault, co mogłoby się wydawać logiczne lecz grupa VW. I jak na razie nic nie wskazuje na to, że Moskwicz powróci.

Ostatecznie jednak zakłady w Moskwie upadły w niedalekim 2010 roku. I Renault skorzystała na tym w pełnej rozciągłości, bowiem przejęła po AZLK to, co najlepsze i nadawało się do dalszego wykorzystania.

Takie rzeczy nie dzieją się przez przypadek. A już na pewno nie dzieją się przez przypadek w Rosji. Warto też wspomnieć, że Renault podczas przejęcia działało jako konsorcjum kapitału francuskiego i rosyjskich środków budżetowych (już w Rosji poradzieckiej, czyli od 1992 roku). Po drodze pojawiła się też spółka cypryjska, udziały której ostatecznie jednak przejęło wspomniane konsorcjum. Na marginesie dodamy, że w 1998 roku spółka wróciła również do starej, jeszcze carskiej nazwy, czyli Renault Rosja. I pod taką nazwą funkcjonuje obecnie funkcjonuje na rynku rosyjskim.

SYNERGIA Z AUTOWAZEM W TLE

Współpraca rządu rosyjskiego z Renault rozwinęła się na tyle dobrze, że w 2016 roku doszło do przejęcia przez koncern Renault-Nissan zakładów w Togliatti. O ile Moskwicze były znane, o tyle Lada, produkowana w Togliatti, była samochodem narodowym na obszarze całego ZSRR.

Początkowo spore udziały w zakładach miała też japońska odnoga Renault, czyli Nissan. Jednak etos współpracy z rosyjskim rządem (specyficzny etos) oraz chyba jednakowoż niezbyt przychylne relacje na linii Moskwa-Tokio i to od lat doprowadziły do tego, że już w 2017 roku Nissan odsprzedał swoje udziały.

RENAULT AUTEM NARODOWYM

Od 2017 roku, a nawet w zasadzie już wcześniej, samochody marki Renault zasłużyły sobie na miano ludowych i lubianych. Głównie dzięki prostocie konstrukcyjnej, niewybredności oraz cenie, aut rosyjskich użytkowników.

AWANTURNICY W DUSTERACH

Swoistym przypieczętowaniem długoletniej współpracy pomiędzy rządem Rosji a grupa Renault stał się program rozrywkowy na rządowym kanale telewizyjnym „Moja planeta”. Taka promocja i taka reklama nie mogła się obejść bez ścisłej współpracy z rządem rosyjskim i bez jego cichego poparcia. Choć w tym przypadku poparcie było zupełnie otwarte.

Tak oto w 2017 roku ukazał się promocyjny, czteroodcinkowy program telewizyjny „Awanturnicy w Dusterach”.

Do walki stanęło trzy drużyny poszukiwaczy przygód. Oczywiście, bardziej lub mniej, ale znanych celebrytów, wcześniej pozbawionych jakichkolwiek urządzeń technicznych, które pozwalały odgadnąć swoją lokalizację. W ramach programu uczestnicy mieli nie tylko polegać na własnej wiedzy. Pozbawieni wszystkich gadżetów elektronicznych musieli najpierw odnaleźć swoje Dustery.

Ocenę mocy poznawczej takiego programu lub poziomu zdobytej podczas jego emisji wiedzy pozostawiamy Tobie. Jeśli jednak zostawimy wszelkie uprzedzenia, to można naprawdę nacieszyć oko ładnymi widokami i przede wszystkim gustownie zdobionymi Dusterami.

Wszystkie odcinki bez problemu możesz obejrzeć np. tutaj.

AWANTURNICZA MIŁOŚĆ RENAULT I ROSJI?

Niewątpliwie na programie można powiesić psy. Pomimo jednak tak otwartego lokowania produktu i w dodatku w telewizji publicznej, odważyć się na taki krok można tylko w przypadku niezwykle ścisłej współpracy. A pomiędzy Renault i Rosją ta współpraca już nawet nosi oznaki symbiozy. Rosyjscy parlamentarzyści nie boją się i absolutnie nie krępują się sygnować swoim imieniem wydarzenia organizowane przez Renault Rosja. Niewątpliwie oznacza to, że miłość nie tylko nie przygasła, ale wręcz przeciwnie jest nadal żywa.

I wydaje nam się, że Renault w tej chwili nie jest tylko producentem aut na rynku rosyjskim. Z  tak wyjątkowym poparciem władz w Moskwie spółka zapewne gra rolę kanału informacyjnego na linii Paryż-Moskwa w czasach rosyjskiej izolacji. A jeśli tak, to wejście marki Dacia na rynek rosyjski wydaje się być jedynie bardzo pobożnym i niezwykle oddalonym życzeniem.

Ciekawe czy podobna produkcja mogłaby powstać np. w Polsce i czy Renault/Dacia rozpatrywało taką formę promocji? Czy może wydawała się ona nie tylko awanturnicza i ryzykowna, ale całkowicie pozbawiona sensu?

Zajrzyj również do innych nowości Dacia Duster oraz tematów związanych z tuningiem tego samochodu

Znalazłeś błąd na stronie – zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Autor:  Go!Duster

Źródło:  www.goduster.pl

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

Go! Duster © 2019-2020

Projektowanie stron: CAKEANDCHERRIES.COM

Go! Duster - serwis miłośników marki Dacia

WebFontConfig = { google: { families: [ 'Roboto:300,500,900:cyrillic-ext,latin-ext' ] } }; (function() { var wf = document.createElement('script'); wf.src = 'https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/webfont/1/webfont.js'; wf.type = 'text/javascript'; wf.async = 'true'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(wf, s); })();
0
Lubisz wyrażać swoją opinię? Pozostaw swój komentarz.x
()
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: