(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-N4DCNNP');

Historia Dacia i samochodu Duster

Historia Dacia i samochodu Duster

Renault Duster Adventure w akcji

28/05/2019

Historia samochodu Dacia Dutser, jak twierdzą niektórzy, sięga lat 80. minionego wieku. Choć niewiele cech wspólnych znajdziemy w ówczesnym Dacia Duster i obecnym, ale łączy je na pewno jedno – nazwa.

Początki firmy Dacia sięgają 1965 roku, a jej historia nie jest usłana płatkami róż. Historycznie Dacia nie zaprezentowała wybitnych perełek motoryzacyjnych aż do przejęcia zakładów produkcyjnych przez grupę Renault. Nie ulega jednak wątpliwości, że spokrewnienie z francuskim koncernem Renault sięga właśnie wspomnianego 1965 roku.

Początki Dacia

Renault 8 albo Dacia 1100

Dacia 1300

Poprzednik Dacia Oroch, czyli Dacia 1302 Pick-up

Renault 20 lub Dacia 2000

Dacia Brasovia

Dacia Aro lub Dacia Duster

Zmiany, zmiany, zmiany – Dacia Nova

Zmodyfikowana Dacia Nova, czyli Dacia Solenza

Dacia Logan i nowe oblicze samochodów Dacia

Oczko w głowie UAP – Dacia Duster

Renault Duster w Rosji

Duster jako Oroch i Renault Alaskan

 

Sama nazwa Dacia wywodzi się od nazwy krainy historycznej Dacja (łac. Dacia), która znajdowała się mniej więcej na terenach obecnej Rumunii. W pewnym momencie Dakowie, zamieszkujący Dacię, znaleźli się pod panowaniem Rzymu, zaś sama kraina dołączyła do prowincji Imperium Rzymskiego.

POCZĄTKI DACIA

W 1965 roku władze Rumunii wydały pozytywną decyzję na produkcję samochodu narodowego. Wówczas postanowiono również nie wynajdować koła od początku lecz postawić na współpracę z doświadczonym koncernem i oprzeć produkcję na jednym z modeli wybranego producenta. Z racji tego, że w całym bloku wschodnim to właśnie ta francuska marka była najbardziej znana, postawiono na Renault.

RENAULT 8 ALBO DACIA 1100

DACIA 1100 LUB RENAULT 8

W 1967 roku na przedmieściach miejscowości Piteşti w Rumunii wybudowano niewielkie zakłady samochodowe Uzina de Autoturisme Pitești (UAP). Przedsiębiorstwo wybudowano w rekordowym tempie. Wystarczyło zaledwie 1,5 roku.

Początkowo władze planowały rozpocząć produkcję od prototypowego modelu Renault R12. Niemniej jednak za radą Renault produkcję zapoczątkował model R8 lub Dacia 1100, by jak najszybciej podbić rumuński rynek samochodowy. Od Renault 8 samochód różnił się jedynie znaczkiem. Wszystkie podzespoły pochodziły bezpośrednio z Francji.

Produkcja Dacia 1100 trwała do 1971 roku. Z kolei już w 1969 roku rozpoczęła się produkcja Dacia 1300.

DACIA 1300

DACIA 1300

Samochód Dacia 1300 zaprojektowano jako pięcioosobowy sedan z silnikiem 1289 cm3 o mocy 54KM. Jednostka potrafiła rozpędzić Dacię 1300 do prędkości maksymalnej 144 km/godz. Zużycie paliwa wahało się w okolicach 9,4 l na 100 km. Od 1970 roku samochód produkowano w trzech wersjach: 1300 Standard, 1300 Super i 1301 (ten model był przeznaczony tylko dla członków partii). Z kolei w 1973 roku dodano do serii zmodyfikowany egzemplarz Dacia 1300 Break, czyli kombi.

POPRZEDNIK DACIA OROCH, CZYLI DACIA 1302 PICK-UP

Dacia Pickup

Dacia Pickup

Jak się okazuje Dacia Oroch wcale nie jest początkiem koncernu Renault/Dacia na gruncie samochodów typu pick-up.

Już w 1975 roku zapoczątkowano produkcję Dacia 1302 Pick-Up. Przy czym w dwóch opcjach: z plandeką i bez. Ładowność samochodu Dacia 1302 wynosiła ok. 500 kg. Głównym odbiorcą samochodu był rynek algierski. Znowuż powiązanie auta z koncernem francuskim wydaje się być niezaprzeczalne.

RENAULT 20 LUB DACIA 2000

DACIA 2000

Samochód Renault 20 również doczekał się swojego odpowiednika w Rumunii. Dacia 2000 to nic innego jak Renault 20. Samochód był dostępny w dwóch wersjach kolorystycznych: czarnej i granatowej.

DACIA BRASOVIA

DACIA BRASOVIA

W 1979 roku na wystawie EREN Dacia zaprezentowała ciekawy prototyp samochodu Dacia Sport Brasovia. W tym samym roku rozpoczęła się seryjna produkcja samochodu Dacia 1310. Następnie pojawiły się zmodernizowane modele 1410 i 1210. Wariacji modelu 1310 było bardzo dużo. Natomiast o popularności tego modelu świadczy to, że importerami rumuńskiej myśli technologicznej były takie kraje jak: Wielka Brytania, Kanada etc.

DACIA ARO LUB DACIA DUSTER

Dacia Aro - Dacia Duster

Dacia Aro – Dacia Duster

W latach 80. minionego stulecia Dacia zaczęła produkcję samochodu terenowego o nazwie Dacia Aro 10. Wydaje się, że właśnie ten model był początkiem nowoczesnego modelu Dacia Duster. Ciekawostką jest również fakt, że na rynek brytyjski samochód Aro 10 eksportowano pod nazwą Dacia Duster. Zatem nazewnictwo obecnego Dustera absolutnie nie powstało w bieżącym stuleciem lecz nawiązuje do modelu Aro 10. SUV Aro 10 był dostępny w wersji z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym, jako pick-up, kabriolet i samochód terenowy. Z pewnymi modyfikacjami model produkowano aż do 2006 roku.

ZMIANY, ZMIANY, ZMIANY – DACIA NOVA

Dacia Nova

Dacia Nova

Pierwszym samochodem, który zaprojektowano wyłącznie przez rumuńskich projektantów była Dacia Nova. Produkcję Dacia Nova rozpoczęto w 1994 roku. Do udanych ten model samochodu raczej ciężko zaliczyć. Sporo niedociągnięć, szczególnie w okresie chorób dziecięcych. Panowało nawet powiedzenie, że gdy na zewnątrz pada deszcz, to wewnątrz Dacia Nova ten deszcz również pada. Oczywiście po dość długim okresie chorób dziecięcych zaprezentowano odnowiony model oparty na podzespołach Renault Clio o nazwie Dacia SuperNova.

Dacia SuperNova pojawiała się w 2000 roku. Z kolei w 1999 roku zakłady UAP zostały przejęte przez Renault, a sama marka Dacia stała się spółką zależną. Warto odnotować, że taka zmiana zupełnie odmieniła obraz marki Dacia i dodała jej przysłowiowych skrzydeł.

ZMODYFIKOWANA DACIA NOVA, CZYLI DACIA SOLENZA

DACIA SOLENZA

Zmodyfikowaną Dacia SuperNova nazwano Dacia Solenza. Produkcja tego modelu rozpoczęła się w 2003 roku i trwała do 2005 roku. Do 2005 roku Dacia wyprodukowała ok. 2,5 mln samochodów, co świadczy o wzroście zainteresowania rumuńskim samochodem.

DACIA LOGAN I NOWE OBLICZE SAMOCHODÓW DACIA

Dacia Logan

Dacia Logan

Od 2004 do produkcji wszedł model Dacia Logan oparty na ramie znanego na całym świecie modelu Renault X90. W 2006 roku do modelu doszedł samochód Dacia Logan MCV, w 2007 roku – Dacia Logan VAN, a w 2008 roku – Dacia Logan Pickup. Wszystkie te modele postawiono, rzecz jasna, na platformie konstrukcyjnej Renault X90. Mniej więcej w tym samym czasie program produkcyjny Dacia został poszerzony o modele Sandero, Duster i Lodgy, które już się doczekały face liftingów.

OCZKO W GŁOWIE UAP – DACIA DUSTER

Dacia Duster 2- szkic 1

Dacia Duster 2

Historia nowoczesnego Dacia Duster sięga 2008 roku. Właśnie wtedy w miejscowości Guyancourt, Francja, opracowano nowe pokolenie Dusterów.

Premiera samochodu miała miejsce 8 grudnia 2009 roku. Pierwsze samochodu pojawiły się pod marką Dacia Dutser. Na Renault Duster trzeba było jeszcze trochę poczekać.

Milionowy egzemplarz Dacia Dutser zjechał z taśmy produkcyjnej w kwietniu 2014 roku w brazylijskim mieście portowym Kurytyba.

Poza Kurytybą zakłady produkujące Dacia Duster lub Renault Duster znajdują się również w Piteşti (Rumunia), Envigado (Kolumbia), Ćennaj (Indie) i Moskwie (Rosja).

Samochody produkowane w zakładach w Rosji dla przykładu poza rynkiem ojczystym zaopatrują również rynki Kazachstanu, Białorusi, Wietnamu, Armenii i Kirgizji – o historii Renault w Rosji możesz przeczytać na stronach Renault.ru.

RENAULT DUSTER W ROSJI

Pomimo tego, że Dacia Duster został pozytywnie przyjęty przez rynki samochodowe różnych krajów, i pomimo tego, że w Moskwie znajdują się zakłady produkcyjne już dawno wykupione przez koncern Renault, produkcja Renault Duster startowała tam dopiero w 2011 roku.

Przeczytaj również: Zakup Renault Dutser na rynku wschodnim. Z jakimi kosztami trzeba się liczyć?

Pierwsze samochody opuściły taśmę produkcyjną w 2012 roku, ale z uwagi na ogromną popularność zamówione samochody trafiały do swoich nabywców dopiero po roku a nawet półtora oczekiwania na wymarzone cztery kółka. Ale czekać było warto – jako pierwszy samochód Renault w Rosji, Duster wyposażono w system zdalnego uruchamiania i podgrzewania silnika. System jest wręcz niezbędny w klimacie rosyjskim. Niestety, z uwagi na ograniczenia w zakresie bezpieczeństwa nałożone przez Unię Europejską, nie doświadczymy tego wynalazku w samochodach Dacia Duster z terenu UE.

Dacia Duster pierwszej generacji zaprojektował Erde Tsungaa – projektant pochodzenia mongolskiego, który oparł projekt Dacia Dutser na legendarnym modelu Renault 4L, będący w produkcji przez prawie 30 lat. Projekt drugiej generacji Dacia Duster powstał przy ścisłej współpracy Erde Tsungaa i francuskiego projektanta Emmanuela Klissarova. Przy projekcie odnowionego Renault Duster popracował również rosyjski projektant Jewgienij Tkaczow – jeden z autorów nowoczesnego stylu samochodów rosyjskiej marki Łada.

Renault 4L

Renault 4L

Być może zainteresuje Cię również: Dacia Duster 2 – ikona francuskiej marki. Kto stoi za projektem Dacia/Renault Duster.

Popularność Renault Duster w Rosji przełożyła się na uznanie Dustera samochodem roku 2013 w Rosji w kategorii SUV-y kompaktowe.

Wartość projektu samochodu wyniosła zaledwie 290 mln euro. Tak niski koszt udało się osiągnąć dzięki opracowaniu samochodu na podstawie elementów zapożyczonych z innych modeli francuskiego koncernu. Dla przykładu rama Dustera jest taka sama jak w Nissan Juke, drzwi zapożyczono od Dacia Sandero, z kolei napęd na cztery koła – od Nissana.

DUTSER JAKO OROCH I RENAULT ALASKAN

Renault Oroch

Renault Oroch

Renault Alaskan

Renault Alaskan

Niejako przedłużeniem tradycji Dacia w segmencie Pickup-ów stały się samochody Renault Oroch i Renault Alaskan. Od 2015 roku Renault produkuje na rynku brazylijskim Renault Oroch – pickup zaprojektowany na bazie Dustera. Z kolei Renault Alaskan jest samochodem wzorowanym na Nissanie Navara.

Znalazłeś błąd na stronie – zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Autor:  Go!Duster

Źródło:  www.goduster.pl

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

Go! Duster © 2019-2020

Projektowanie stron: CAKEANDCHERRIES.COM

Go! Duster - serwis miłośników marki Dacia

WebFontConfig = { google: { families: [ 'Roboto:300,500,900:cyrillic-ext,latin-ext' ] } }; (function() { var wf = document.createElement('script'); wf.src = 'https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/webfont/1/webfont.js'; wf.type = 'text/javascript'; wf.async = 'true'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(wf, s); })();
0
Lubisz wyrażać swoją opinię? Pozostaw swój komentarz.x
()
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: