Silnik 1.0TCe w Dusterach

Silnik 1.0TCe w Dacia Duster
[Artykuł przeczytasz w 6 min.]
Informacje na temat nowego silnika 1.0TCe coraz częściej łączy się z rumuńskim SUV-em Dacia Duster. Już pewne jest, że Renault wprowadzi silniki 1.0TCe na szerszą skalę niż tylko w Clio i Micra.
Dodatkowo sprawę wyposażenia Dusterów w silnik 1.0TCe podsyca fakt, że silniki 1.6 odchodzą w pewnym stopniu do lamusa.
Czy silnik ten zagości zatem w Dusterach? Tego się dowiemy już wkrótce. Niemniej jednak wszystko wskazuje na to, że jest to bardzo prawdopodobny scenariusz. Pamiętajmy tez o informacjach podanych przez Marca Sussa (dyrektora Programu Global Access) o tym, że Dacia Duster zgodnie z zapowiedzią otrzyma silnik 1.0TCe już od 1 września 2019 roku. Wówczas zapowiedziano też kilka innych zmian, ale o tym wkrótce.
Silniki 0.9TCe a 1.0TCe
Historia silnika 0.9TCe
Silniki 0.9TCe a segment kompaktowy
Cechy silnika 0.9TCe
Silniki 1.0TCe
Silniki 1.0TCe w Dacia Duster
Silnik 1.0TCe 100
Jednostka 1.0TCe z automatem?
SILNIKI 0.9TCE A 1.0TCE
Zanim jednak przejdziemy do bardziej szczegółowego opisu silnika 1.0TCe warto było kilka słów poświęcić silnikowi 0.9TCe.
Dlaczego? Otóż po wprowadzeniu jednostki 1.0TCe, silniki 0.9TCe zakończą swój żywot produkcyjny. Niewątpliwie Renault je wycofa, szczególnie w obliczu tego, że konstrukcja 1.0TCe, tak samo jak 0.9TCe, zakłada możliwość założenia instalacji LPG. A przynajmniej taką opcję ma zaproponować wszystkim miłośnikom Renault sam producent. Zatem istnienie dwóch jednostek napędowych o podobnych charakterystykach nie ma racji bytu.
HISTORIA SILNIKA 0.9TCE
Historia 0.9TCe w Renault nie jest wyjątkowo długa. Jednostkę 0.9TCe o indeksie H4BT zaprezentowano w 2012 roku. Choć z innej strony właśnie tyle trwa cykl życia produktu w Renault – ok. 7-8 lat. Uznaje się jednak silniki za dość udaną konstrukcję, bowiem nie sprawiała większych problemów nawet po przejechaniu ponad 100 tysięcy. Jedynie właścicieli Smartów zgłaszali pojedyncze problemy z tymi silnikami przy przebiegach do 100 tysięcy. Pozostałe problemy miały jednostkowy charakter i nie udało się je nawet jakkolwiek usystematyzować. Z kolei jak podaje Francuskie.pl – silniki radzą sobie też przy przebiegu ponad 300 tysięcy – więcej o tym przeczytasz na Francuskie.pl.
Od czasu wprowadzenia silniki 0.9TCe zagościły w samochodach Renault Captur, Renault Clio, Renault Twingo, Dacia Logan, Dacia Sandero, Nissan Micra, Smart ForTwo i Smart ForFour.
Tak się zapowiadał silnik 0.9TCe:
SILNIKI 0.9TCE A SEGMENT KOMPAKTOWY
Silniki 0.9TCe planowo trafiły do wszystkich pojazdów kompaktowych oferowanych przez Renault. Planowo również silniki te zastąpiły w zasadzie wszystkie inne jednostki francuskiego koncernu do pojemności 1.4 włącznie.
Skoro jednostki 0.9TCe weszły w segment kompaktowy koncernu Renault, to do takiego segmentu też zostały dopasowane. Z tego też względu nie należały do jednostek uciążliwych pod kątem ewentualnych usterek.
Gabaryty wymienionych samochodów, w których zagościły jednostki 0.9TCe jednakowoż nieco się różnią od gabarytów samochodów typu Dacia Duster. I nie chodzi tu rzecz jasna o gabaryty zewnętrzne. Istotne znaczenie w tym przypadku ma masa własna pojazdu.
Z innej strony – silniki 0.9TCe zagościły na stałe pod maską Renault Captur. A różnica masy własnej Renault Captur i Dacia Duster wynosi zaledwie kilkadziesiąt kilogramów. Tylko co wtedy z różnicą miejski SUV a SUV terenowy? W końcu rumuński Duser bardziej stara się pozycjonować jako SUV o ambicjach terenowych.
CECHY SILNIKA 0.9TCE
Zatem co zaoferował francuski koncern w silnikach 0.9TCe?
Silnik ten to jednostka 3-cylindrowa o mocy 90KM i momencie obrotowym 135Nm. To właśnie dzięki wysokiemu momentowi przy niskich obrotach silnik zyskał popularność wśród miłośników czterech kółek. Zapewniał on 90% ciągu już przy 1650 ob./min, a maksymalną moc – przy ok. 2250 ob./min.
Wszystko niby fajnie, ale okazał się być niezwykle paliwożerny. Według danych producenta spalanie miało oscylować w granicach 5 litrów w cyklu mieszanym. Realne spalanie wynosiło jednak 7-8 litrów. Dla takiej jednostki to jednak nieco za dużo.
Silnik 0.9TCe zaprojektowano tak, by spełniał normy emisji spalin EURO 5/6. Jest to kolejny argument za tym, że dni tej jednostki są policzone. Czym zatem będą napędzane choćby Logan i Sandero? Czyżby tym samym silnikiem (patrz 1.0TCe), który ma trafić pod maskę Dacia Duster?
SILNIKI 1.0TCE
O silnikach 1.0TCe wiadomo na razie niezbyt wiele. W zasadzie możemy mówić o ich debiucie, choćby w samochodach Renault Clio. Choć pamiętać warto, że zadebiutowały one nie w czerwcu wraz z uchyleniem przez producenta rąbka tajemnicy o nowym Clio i jednostkach, które mają się znaleźć pod jego maską, lecz nieco wcześniej – w okolicach kwietnia 2019 roku. Renault Clio jest jednym z samochodów, w którym ta jednostka zagości. Przynajmniej zgodnie z zapowiedziami producenta.
Animację działania silnika 1.0TCe można zobaczyć w materiale poniżej (jest ładnie i idealnie – jak na animacji):
SILNIKI 1.0TCE W DACIA DUSTER
Silniki 1.0TCe już napędzają Renault Clio i Nissan Micra. Jeśli trafia do Renault Captur, a na pewno trafią, bo Captur był napędzany silnikami 0.9TCe to od Renault Captur już bardzo blisko do Dacia Duster. Problem tylko zaczyna się w momencie, gdy chcemy nabyć samochód. O ile wcześniej Duster wyróżniał się na tle oferty Renault innymi jednostkami napędowymi, o tyle w momencie zamontowania pod maską rumuńskiego SUV-a silnika, który znajduje się w Renault Clio lub Renault Captur ta różnica najzwyczajniej się zaciera.
Co wybierze konsument? Zobaczymy.
W tej chwili wygląda na to, że jedyną alternatywą, która nadal będzie zachęcała potencjalnych nabywców Dacia Duster do ich zakupu, jest jednostka 1.6 SCe zasilana LPG.
Przeczytaj również: Przyszłość silników 1.6SCe w samochodach Dacia Duster.
SILNIK 1.0TCE 100
Jaka propozycja Renault skrywa się pod oferowanym silnikiem 1.0TCe?
Otóż podobnie do jednostki 0.9TCe mamy do czynienia z 3 cylindrami. Silnik posiada moc 100KM i moment obrotowy 160 Nm. Maksymalny moment obrotowy będzie osiągalny przy 2750 ob./min. Miejmy nadzieję, że 90% swojego ciągu ten silniczek będzie osiągał przy równie niskim momencie obrotowym, co w przypadku silników 0.9TCe.
Mechaniczne serce 1.0TCe 100 wyposażono w turbosprężarkę z elektronicznie sterowanym zaworem, kolektor wydechowy częściowo zintegrowany z głowicą jednostki, zmianę faz rozrządu na wlocie, powłokę zmniejszającą tarcie w cylindrach. Jednostka ta ma większy ciąg i moc. Przynajmniej zgodnie z danym producenta. Dodatkowo, jak zapewnia Renualt, silniki 1.0TCe są bardziej oszczędne w porównaniu do 0.9TCe, bo w cyklu mieszanym mają spalać zaledwie 4.4 l. Na razie ciężko cokolwiek na ten temat powiedzieć, ale może rzeczywiście skoro w 0.9TCe spalanie przy “cięższej nodze” osiągało nawet 7.5 l na 100 km producent tym razem bardziej się postarał. Cóż zobaczymy…
JEDNOSTKA 1.0TCE Z AUTOMATEM?
Silnik 1.0TCe będzie dostępny w ofercie nie tylko z manualną 5-stopniową skrzynią biegów, ale też z automatem X-TRONIC z funkcją D-Step.
Biorąc pod uwagę dotychczasowe podejście producenta do marki Dacia, automatyczna skrzynia biegów i tym razem raczej nie trafi do wyposażenia oferowanego dla samochodów Dacia Duster. Z innej strony swego czasu w automat były wyposażone modele Dacia Sandero.
Może to jest właśnie ten moment, w którym jednostka benzynowa w połączeniu z uturbowionym silnikiem przyciągnie potencjalnych nabywców Dacia Duster poprzez wyposażenie samochodu w automatyczną skrzynię biegów.
Warto dodać, że na brak tego elementu w ofercie Dacia Duster od dłuższego czasu narzekają polscy użytkownicy rumuńskiego SUV-a. Z kolei tuż za wschodnią granicą automatyczna skrzynia biegów jest w standardowej ofercie. Niby blisko, ale wciąż nieco daleko.
Zapowiedzi Marka Sussa w tym zakresie nie są zbyt pocieszające. Automatu w Dusterach nadal nie będzie. Może jednak Renault zmieni zdanie. Kto wie?
Być może zainteresuje Cię: Zakup samochodu Renault Duster z Europy Wschodniej.
Nic innego nam nie pozostaje jak tylko zaczekać i przekonać się, jak w rzeczywistości będzie się sprawował całkowicie nowy silnik, być może również w Dacia Duster.
Witam mam pytanie odnośnie tego 1.0 tce i lpg jak to jest z luzem zaworowym jaka regulacja i jaki ewentualny koszt.
Witam. Wrzucam temat na grupę Go! Duster na FB. Niestety, nie użytkuję 1.0 LPG i takich informacji nie posiadam. Prawda też jest taka, że silnik jest jeszcze nowy. Stąd pewnie informacji za wiele na ten temat nie będzie. Aczkolwiek mogę się mylić :).
Podrzucam link do tematu/wątku na grupie Go! Duster: https://m.facebook.com/groups/goduster/permalink/713333739299972/
Podbijam
Mam i radzi sobie dobrze w Dusterze
I tak w zasadzie powinno być! LPG? Czy jednak bez?
Cieszę się, że 1.0TCe dobrze sobie radzi.