(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-N4DCNNP');

Dacia Duster a silniki 1.6SCe

Dacia Duster a silniki 1.6SCe

Przyszłość Dacia Duster z silnikami 1.6SCe

9/05/2019

Od kilku tygodni temat przyszłości jednostek wolnossących 1.6SCe w Dacia Duster jest niezwykle popularny. Samochody z tymi silnikami stanowią lwią część sprzedaży Dacia w Polsce.
Czy silniki 1.6SCe wrócą do Dacii czy jednak to już koniec najbardziej popularniej w sprzedaży jednostki proponowanej przez francuskiego producenta? Postanowiliśmy przyjrzeć się tej sprawie. I wygląda na to, że przyszłość silników o większych pojemnościach nie jest zbyt pewna w Unii Europejskiej. 

Downsizing silników i normy emisji spalin, co mają wspólnego z Dacia Duster

Normy emisji spalin i Dacia Duster z silnikiem 1.6SCe

Czy to koniec silników z 1.6SCe w Dacia Duster

Silniki benzynowe 1.6SCe czy może 1.0 z turbiną

Silniki wolnossące a emisja spalin

DOWNSIZING SILNIKÓW I NORMY EMISJI SPALIN, CO MAJĄ WSPÓLNEGO Z DACIĄ DUSTER

Na pewno nikomu z nas nie przypada do gustu nowy trend, który od kilku lat gości na europejskim rynku samochodowym. Prawda jest taka, że nie przypada on do gustu również producentom samochodów. Nikomu się nie chce ładować w nowe i niesprawdzone technologie. Przede wszystkim jednak zamieniać je na coś, na co klienci zaczynają patrzeć z odrazą i z pytaniem w oczach: Dlaczego?

Hasło downsizingu czy uturbowiania jednostek o małej pojemności wiąże się przede wszystkim z emisją spalin i restrykcyjnymi normami od lat wprowadzanymi przez UE nie tylko na rynku samochodowym. Władze w Brukseli nie zwalniają tempa w kierunku zaostrzania przepisów, a wręcz przeciwnie zmierzają w kierunku jeszcze bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin. Po normie 6.0 weszła 6.1, a we wrześniu 2018 roku weszła zaktualizowana norma oznaczona symbolem 6.2.

NORMY EMISJI SPALIN I DACIA DUSTER Z SILNIKIEM 1.6SCe

Jak to się ma do Dacia, w tym Dacia Duster? A ma się tak samo jak i do innych samochodów produkowanych w Europie. Wszyscy posiadacze Duster z 2018 roku i początku 2019 roku użytkują samochody z homologacją wydaną przez UE jeszcze w trakcie obowiązywania normy 6.0.

Co zatem idzie? Wszyscy Ci, którzy jeszcze nie nabyli Dustera w konfiguracji 1.6SCe w homologacji z 2018 roku, niestety będą musieli się przesiąść na opcję chwilową dostępną, czyli bez 1.6SCe, a zatem na uturbowiony silnik o mniejszej pojemności.

CZY TO KONIEC SILNIKÓW Z 1.6SCe W DACIA DUSTER

Pytanie o to, czy normy emisji spalin zabiją silniki nieuturbowione jest oczywiście zasadne. Niemniej jednak założenia, które przyświecają władzom w Brukseli będą bardzo ciężkie do zrealizowania. Warto pamiętać, że poza UE są inne rynki samochodowe, które absolutnie nie kwapią się z wprowadzaniem norm stosowanych w UE do swoich porządków prawnych. I te kraje wcale nie znajdują się tak daleko – granica wschodnia Polski. Oczywiście nie chodzi w tym przypadku o Ukrainę, gdyż samochody Renault/Dacia Duster trafiają na rynek ukraiński z zakładów produkcyjnych w Rumunii. Ale jest jeszcze Białoruś i Rosja – w zasadzie jeden i ten sam rynek pod względem samochodów Renault/Dacia. Zatem dla chcącego nic trudnego.

Przeczytaj również: Szukasz Renault/Dacia z Europy Wschodniej? A może nosisz się z zamiarem sprowadzenia takiego samochodu do Polski – tu znajdziesz więcej informacji na temat kosztów, z którymi musisz się liczyć przy sprowadzaniu Renault Duster z Europy Wschodniej.

Wróćmy jednak do naszego podwórka. Czy zatem obecna sytuacja, gdzie widzimy brak silnika 1.6SCe w ofercie Dacia Polska – tu znajdziesz aktualną ofertę Dacia Duster – jest przejściowa i czy silnik ten jeszcze się pojawi w sprzedaży?

Wygląda na to, że silnik powróci do łask. I to już wkrótce. Producent chwilowo wycofał silnik 1.6SCe, by dostosować go do wymagań odnowionej normy emisji spalin i przeprowadzić odpowiednie testy. Za tym przemawia również statystyka. Jak pokazują wyniki sprzedaży samochodów Dacia Duster w Polsce, Duster jest popularnym samochodem właśnie dzięki jednostce 1.6SCe. A jest on popularny za sprawą jednego detalu. Duster z silnikiem 1.6SCe praktycznie idealnie znosi instalacje gazowe. I to właśnie ten szczegół powoduje, że Dustery sprzedają się w Polsce jak świeże bułeczki a na nowy egzemplarz z fabryki trzeba czekać nawet kilka miesięcy. Czy zatem producent doprowadzi do tego, żeby ta rzeka złota nagle doszczętnie wyschła? Raczej nie.

SILNIKI BENZYNOWE 1.6SCe CZY MOŻE 1.0 Z TURBINĄ?

Oczywiście scenariuszy rozwoju wydarzeń jest co najmniej kilka. Jeden wątek w tych scenariuszach jednak nie ulegnie zmianom. Silnik benzynowy (typowo benzynowy bez instalacji gazowej) już nie powróci na salony Dacia, w tym Dacia Duster. Powodem są restrykcyjne normy emisji spalin. Zatem niech cieszą się Ci, którzy chcieli i kupili silnik benzynowy bez gazu w swoim Dusterze. Taka okazja w tej chwili jest już tylko u naszych wschodnich sąsiadów. Niemniej jednak, jak podają źródła Renault w Polsce silnik 1.6SCe powróci w odsłonie „zagazowanej”, czyli nadal będzie cieszył kolejnych spragnionych zakupu Dustera właśnie w takiej konfiguracji. W benzynie, ale z gazem. Innej opcji nie ma.

Natomiast co do tego, czym zostanie zastąpiona jednostka 1.6SCe – ta informacja na razie wygląda na tajemnicę Poliszynela. Niby wiemy, że ma to być jednostka 1.0 (trzycylindrowa), ale producent jednak nie uchyli rąbka tajemnicy. Oczywiście, aż do momentu, gdy nowy model nie zostanie zaprezentowany. I nic w tym dziwnego, przecież trzeba wyprzedać stare samochody z 1.6 SCe do ostatniej sztuki, choć z tym akurat, wydaje się, że producent samochodów Dacia nie będzie miał problemów.
Prawdą jest też to, że obecnie można kupić jednostkę 1.6SCe tylko w takim wyposażeniu samochodu, jaki jeszcze pozostał na magazynie. Dealerzy Renault/Dacia w Polsce nie przyjmują nowych zamówień na produkcję samochodów z jednostką 1.6SCe pod maską.

SILNIKI WOLNOSSĄCE A EMISJA SPALIN

Można ubolewać nad tym, że producenci wycofują z rynku sprawdzone i dobre jakościowo jednostki napędowe. Zapewne nie jeden wielbiciel silników o większej pojemności ze smutkiem spojrzy na nowoczesne modele o pojemności 1.2 lub 1.3 w Dusterach, które z uwagi na zastosowane filtry i turbiny, bardziej przypominają jednostki wysokoprężne. Fakty i dane pozostają jednak nieubłagalne. A to głównie na tym opierają się wnioski odnośnie poziomów emisji spalin. Jednostki o większych pojemnościach emitują więcej substancji, które akurat nie należą do najlepszych dla naszego zdrowia i zdrowia naszych dzieci.

Warto jednak mieć z tyłu głowy to, że stosowanie i dalsze narzucanie tak restrykcyjnych norm nie koniecznie przyczyni się do poprawy jakości powietrza na świecie. Choćby z tego powodu, że najwięksi emitenci najbardziej szkodliwych w spalinach jednostek absolutnie nie znajdują się w Europie. Choć z innej strony ktoś musi zrobić pierwszy krok w tym kierunku. Bez obowiązkowych regulacji prawnych producenci sami z siebie nie będą szukać rozwiązań, które wymagają olbrzymich nakładów kapitału na nowoczesne technologie, które po kilku latach można będzie wyrzucić do kosza z uwagi na ich przestarzałość.

Przeczytaj również: Serie limitowane Dacia/Renault Duster – tu znajdziesz kilka ciekawostek o Dusterach w innej odmianie.

Zajrzyj również do innych nowości Dacia Dusterciekawostek oraz tematów związanych z tuningiem tego samochodu

A wolnej chwili zapraszamy na drobne zakupy do Go! Shop

Znalazłeś błąd na stronie – zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Autor:  Go!Duster

Źródło:  www.goduster.pl

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

Go! Duster © 2019-2020

Projektowanie stron: CAKEANDCHERRIES.COM

Go! Duster - serwis miłośników marki Dacia

WebFontConfig = { google: { families: [ 'Roboto:300,500,900:cyrillic-ext,latin-ext' ] } }; (function() { var wf = document.createElement('script'); wf.src = 'https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/webfont/1/webfont.js'; wf.type = 'text/javascript'; wf.async = 'true'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(wf, s); })();
0
Lubisz wyrażać swoją opinię? Pozostaw swój komentarz.x
()
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: