(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-N4DCNNP');

Silnik 1.3TCe w Dacia Duster

Silnik 1.3TCe w Dacia Duster

Od niedawna silnik 1.3TCe z napędem 4x4 w Dacia Duster

6/09/2019

Silnik 1.3TCe zaprezentowano szerokiej publiczności niezbyt dawno, bo w grudniu 2017 roku. Jednostki te zastąpiły poprzednią linię uturbowionych silników 1.2TCe, które również swego czasu gościły pod maską Dacia Duster. Przyjrzeliśmy się nieco tej dosyć popularnej jednostce i oto kilka informacji o niej.

Historia silnika 1.3TCe

Silnik 1.3TCe w Dacia Duster

Cechy silnika 1.3TCe

HISTORIA SILNIKA 1.3TCE

Nowa jednostka nie jest na tyle leciwa, by można było powiedzieć o niej zbyt wiele. Nie jest to też silnik na tyle sprawdzony, by z pewnością można było powiedzieć, że jest niezawodny nawet po przejechaniu 500 tys. km.

Jednak już pojawiają się nieodosobnione opinie, w których silnik 1.3TCe stawia się w jednym szeregu z zasłużoną jednostką koncernu PSA – 1.2 PureTech. W przypadku tego ostatniego żywotność wynosiła nawet ponad pół miliona kilometrów na liczniku.

Zdarzają się również zdania na temat zwiększonego apetytu jednostki na olej, który w miarę upływu czasu, niestety, wzrasta.

Oby 1.3TCe rzeczywiście się sprawował co najmniej tak samo długo jak silnik od PSA.

Jak już wspomnieliśmy na wstępie, silnik 1.3TCe zaprezentowano 7 grudnia 2017 roku. A do produkcji on wszedł już w styczniu 2018 roku. Nowy silnik 1.3TCe był odpowiedzią i przygotowaniem obu koncernów na przyszłą normę EURO 7 w zakresie emisji spalin.
Pierwszymi samochodami, pod maską których zagościła wspomniana jednostka o oznaczeniu H5Ht, były Renault Scenic i Grand Scenic. W Mercedesach silniki te mają oznakowanie М282.

Z uwagi na to, że silnik 1.3TCe zaprojektowały dwa koncerny – Renault-Nissan-Mitsubishi oraz Daimler – początkowo jednostka ta trafiła również pod maski samochodów Mercedesa z klasy A. W późniejszym czasie silnik 1.3TCe zgodnie z przewidywaniami miał znaleźć się również w samochodach Mercedesa klasy B.

Silnik 1.3TCe zastąpił linię jednostek 1.2TCe w samochodach Grupy Renault. Właśnie tych 1.2 TCe, w stosunku do których koncern Renault-Nissan-Mitsubishi poinformował (już po zakończeniu produkcji), że może w nich dochodzić do samoistnego wycieku oleju z bloku. Z kolei wyciek taki może prowadzić do zatarcia jednostki. Jak wówczas stwierdził koncern problem może występować w jednostkach wyprodukowanych w latach 2012-2016.

Przeczytaj również: Silnik 1.0TCe w Dusterach

SILNIK 1.3TCE W DACIA DUSTER

Zgodnie z zapowiedzią odnośnie tego, że silnik 1.3TCe może zasilić również samochody Dacia. Już mniej więcej w połowie 2018 roku jednostkę 1.3TCe w odmianach 130KM i 150KM rzeczywiście wrzucono pod maski Dacia Duster. Z kolei od niedawna Dacia wyposaża samochody z jednostkami 1.3TCe w napęd 4×4. W zasadzie, zgodnie z zapowiedziami producenta, czyli na początek napęd 4×2, zaś od połowy 2019 roku – 4×4.

Warto zwrócić uwagę na to, że obie wersje silnika wyposażono w filtry cząstek stałych FAP. Jak już wspominaliśmy, świadczy to o świadomym nastawieniu Renault i Daimler na wyprodukowanie jednostki dostosowanej do nowej normy w zakresie emisji spalin – EURO 7.

Nie ulega wątpliwości, że w porównaniu do jednostek wolnossących silniki uturbowiowne, do których niewątpliwie należy również silnik 1.3TCe, mogą dawać większą przyjemność z jazdy z uwagi na swój niski moment obrotowy. Niemniej jednak jednostki te są również bardziej podatne na ewentualne usterki z uwagi na bardziej zawiłą konstrukcję.

CECHY SILNIKA 1.3TCE

W Dacia silniki 1.3TCe występują w wersji 130KM i 150KM. Zgodnie z cennikiem, poza cechami technicznymi, różnią się one również ceną. Jednostka 150KM jest droższa.

Silniki 1.3TCe są jednostkami czterocylindrowymi. Ich moment obrotowy wynosi 240Nm (130KM) i 250Nm (150KM).

Silnik 1.3TCe 130KM

Maksymalny moment obrotowy: 240Nm (1600rpm)
Maksymalna moc: 130KM (5000rpm)

Silnik 1.3TCe 150KM

Maksymalny moment obrotowy: 250Nm (1700rpm)
Maksymalna moc: 150KM (5250rpm)

Silnik wolnossący 1.6SCe (dla porównania)

Maksymalny moment obrotowy: 156Nm (4000rpm)
Maksymalna moc: 115KM (5500rpm)

Cechami charakterystycznymi silników 1.3TCe są zmienne fazy rozrządu, bezpośredni wtrysk z ciśnieniem 250 bar, specjalna powłoka cylindrów o nazwie Bore Spray Coating (podobną powłokę zastosowano w samochodach Nissan GT-R) etc. Wszystko to, rzecz jasna, ma na celu zwiększenie wydajności jednostek. Z kolei specjalna powłoka zgodnie z informacjami producenta zmniejsza tarcie i optymalizuje sprawność termiczną.

Zalecanym przez producenta olejem silnikowym w przypadku wspomnianych jednostek jest olej 5W-30. Pojemność miski silnika – 4,5 litra (w tym przypadku pojemność taka sama jak w jednostkach wolnossących 1.6SCe).

Być może zainteresuje Cię również: Dacia Duster a silniki 1.6SCe

Zajrzyj również do innych nowości Dacia Dusterciekawostek oraz tematów związanych z tuningiem tego samochodu

A wolnej chwili zapraszamy na drobne zakupy do Go! Shop

Znalazłeś błąd na stronie – zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Autor:  Go!Duster

Źródło:  www.goduster.pl

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

Go! Duster © 2019-2020

Projektowanie stron: CAKEANDCHERRIES.COM

Go! Duster - serwis miłośników marki Dacia

WebFontConfig = { google: { families: [ 'Roboto:300,500,900:cyrillic-ext,latin-ext' ] } }; (function() { var wf = document.createElement('script'); wf.src = 'https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/webfont/1/webfont.js'; wf.type = 'text/javascript'; wf.async = 'true'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(wf, s); })();
0
Lubisz wyrażać swoją opinię? Pozostaw swój komentarz.x
()
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: