(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-N4DCNNP');

Wymiana opon w Dusterze

Wymiana opon w Dusterze

Sezonowa wymiana opon w Dacia Duster

9/12/2019

Sezonowa wymiana opon jest naturalnym i dosyć częstym tematem rozmów i dyskusji fanów motoryzacji na różnych forach. Wprawdzie gorączka sezonowej/zimowej wymiany opon już praktycznie za nami. Niemniej jednak temat powróci bumerangiem za kilka miesięcy, gdy na wiosnę znowu będziemy podejmować decyzję, w którym kierunku podążać.

Czy warto wymieniać opony

Wielosezonowe czy zima/lato

Sezonowa wymiana opon w Dusterze

Wymiana opon w ASO czy na własną rękę

Koszty wymiany opon

CZY WARTO WYMIENIAĆ OPONY

Każdy właściciel czterech kółek, i właściciele Dacia Duster nie stanowią wyjątku, zmierza się z tym tematem i wybiera najlepszą dla siebie opcję. Rzecz jasna na wybór ten ma wpływ sporo czynników. Na sam początek zastanawiamy się czy już warto czy jednak jeszcze nieco zaczekać, a jeśli już to jakie opony wybrać z punktu widzenia warunków, w których będziemy się poruszać i naszego trybu jazdy.

Zamiarem tego artykułu absolutnie nie jest namawianie lub przekonywanie do jakichkolwiek wyborów. Stwierdziłem, że warto jednak nieco przybliżyć problematykę sezonowej wymiany opon z punktu widzenia właścicieli Dacia Duster.

Jeśli stałeś się właścicielem Dustera wyposażonego jedynie w opony letnie – zdecydowanie warto zainwestować w ogumienie, które będzie bardziej sprzyjało jeździe w zimie. Trzeba pamiętać, że opony letnie są dosyć częstą opcją przy zakupie samochodu bezpośrednio od dealera. Jazda na mieszance letniej, proszę uwierzyć, nie jest tym, co przypadnie Ci do gustu. Dla swojego spokoju oraz dla poczucia własnego bezpieczeństwa i bezpieczeństwa pasażerów, sezonowa wymiana opon w Dusterze powinna być tematem, który powinien Cię zainteresować.

WIELOSEZONOWE CZY ZIMA/LATO

Odwieczny dylemat kierowców naszej strefy klimatycznej, szczególnie przed sezonem zimowym. I absolutnie nie tylko Ty mierzysz się z tym pytaniem. W innych krajach sąsiedzkich kierowcy również borykają się z tym tematem i próbują odpowiedzieć sobie na to pytanie.

Odpowiedź wbrew pozorom nie jest taka prosta. Dlaczego? Bo sezonowa wymiana opon, a raczej jej brak może generować spore oszczędności zarówno w postaci czasu i jak i pieniędzy.

W przypadku opon wielosezonowych wymiana ogranicza się jedynie do ich założenia. Zatem przez kilka lat nie musisz uszczuplać swój budżet o kwotę ewentualnej wymiany w serwisie/warsztacie oraz przechowywania. Dochodzi jeszcze inny element – czas stracony w kolejce, który niejednokrotnie jest bardziej cenny niż same koszty wymiany ogumienia.

Opony wielosezonowe

Na nasz wybór może wpłynąć również kilka innych czynników. Po pierwsze, jeśli z samochodu korzystamy głównie w mieście i nie planujemy ani nie przewidujemy wypadów poza miasto, to naturalne jest rozpatrywanie opcji opon wielosezonowych. Po drugie, ostatnio zimy nie rozpieszczają nas ani mocno ujemnymi temperaturami ani pokrywą śnieżną. To akurat nie oznacza, że najbliższa zima nie będzie zimą stulecia. Niemniej jednak często się tym również sugerujemy. Z tego powodu też zawieszamy oko na ofercie opon wielosezonowych.

Zanim podejmiesz ostateczną decyzję o wyborze opon wielosezonowych warto zaciągnąć języka w Internecie. Sprawdzić opinie oraz przyjrzeć się testom. Wprawdzie testy opon w obecnych czasach również nie zawsze są miarodajne, ale jednakowoż przynajmniej mogą zasugerować nam, w którym kierunku iść. A trendy, panujące w bieżącym roku, są również istotne. W końcu nie kupujemy opony na jeden sezon a i stawka jest dosyć istotna.

Jeśli masz ograniczone zaufanie do krajowych testów, możesz posiłkować się również innymi źródłami – np. tym z Niemiec.

Opony zimowe

Skoro pogoda w zimie jest trudna do przewidzenia, a nasz tryb jazdy oraz warunki, w których planujemy się poruszać, nie przemawiają za oponami wielosezonowymi, to warto postawić na „zimówki”. Za wyborem opon zimowych może przemawiać fakt, że opony wielosezonowe od lat nie uzyskują zbyt pochlebnych ocen w testach (i tych krajowych i tych zagranicznych). A i oferta opon wielosezonowych jest jednakowoż bardziej skąpa.

Z kolei na ofertę opon zimowych nie będziesz narzekać. Jest naprawdę szeroka, bogata i urozmaicona. Wybór, oczywiście, należy do Ciebie.

Niezależnie od tego, co postanowisz w zasięgu ręki masz zarówno opony nowe jak i używane. Mam na myśli i opony wielosezonowe i opony typowo zimowe. Jedyna rada z mojej strony – staraj się kierować zdrowym rozsądkiem zarówno przy wyborze opon używanych jak i nowych. To zrozumiałe, że w terenie górzystym opony zimowe i to o właściwościach terenowych będą mieć pierwszeństwo nad tymi przeznaczonymi do jazdy asfaltowej.

Rzecz jasna, to ile postanowisz wydać na opony zależy tylko od Ciebie i Twojego podejścia do sprawy. Jednakowoż warto spróbować przeanalizować może nie wszystkie, ale przynajmniej najistotniejsze, plusy i minusy każdej opcji.

SEZONOWA WYMIANA OPON W DUSTERZE

Jeśli w swoim Dusterze postawiłeś na sezonową wymianę opon, to poniżej znajdziesz kilka rad, które na pewno Ci się przydadzą. A jeśli przy okazji zdecydujesz się również na zakup dodatkowego kompletu felg, to warto pamiętać o tym, że rozstaw śrub w Dacia Duster wynosi 5×114,3mm, same śruby mają średnicę M12, zaś skok gwintu to 1,5mm.

WYMIANA OPON W ASO CZY NA WŁASNĄ RĘKĘ

Nawet przy zakupie nowego Dustera właściciel nie jest skazany na wymianę opon w ASO. A skoro tak, to masz do wyboru co najmniej kilka opcji: wymiana w ASO, wymiana własnoręcznie, wymiana w specjalistycznymi warsztacie. Najdroższą z wymienionych wydaje się być wymiana w ASO, szczególnie, że wymiana opon na własną rękę nie pociąga za sobą utraty gwarancji i kosztuje odczuwalnie mniej.

Absolutnie nie musisz się obawiać ewentualnych kłopotów związanych z ponownym ustawianiem elektroniki w Dusterze w związku z sezonową wymianą opon. W znającym się na rzeczy warsztacie wymiana przebiegnie bez zawirowań i nawet bez ponownego ustawianie ciśnienia w oponach przyciskami na kierownicy. Wymieniasz, ewentualnie oddajesz wymieniony komplet na przechowanie do następnego razu i odjeżdżasz w siną dal z uśmiechem na twarzy.

Przeczytaj również: Wymiana oleju w nowym Dusterze

KOSZTY WYMIANY OPON

Decydując się na wymianę opon warto również wiedzieć, z jakimi kosztami wiąże się taka czynność, o ile zdecydujesz się na wymianę w specjalistycznym warsztacie. Otóż ceny robocizny i przechowalni nie powinny Cię mocno zaskoczyć. Koszt wymiany i wykonania zbieżności pełnych kół (felgi z założonymi oponami) wyniesie maksymalnie 50-60 zł za komplet. Usługa przełożenia opon to koszt ok. 100 zł za komplet. Z kolei ewentualna przechowalnia pochłonie ok. 100 zł za komplet pełnych kół (felgi z oponami) oraz ok. 50 zł za komplet opon.

Zajrzyj również do innych nowości Dacia Duster oraz tematów związanych z tuningiem tego samochodu

Potrzebujesz kalendarza tematycznego na 2020 rok? Być może zainteresuje Cię: Międzyklubowy kalendarz Renault

Znalazłeś błąd na stronie – zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Autor:  Aleksander Wyszyński

Źródło:  www.goduster.pl

guest
4 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Wojtek
Wojtek
1 miesiąc temu

Ja miałem przez 8 lat na aucie opony AT. Nie było problemu zima czy lato. W Wierchomli bez problemu podjazd aż do końca lokalnej, nieodśnieżonej drogi gdzie miałem domek na ferie. Większość aut musiała parkować ok 1 km niżej. Piasek? błoto? pole uprawne? proszę bardzo.. Jedyne 2 minusy – na mokrym dosyć śliskie i głośniejsze od zimówek na asfalcie…

Aleksander Wyszyński
Odpowiedz  Wojtek
1 miesiąc temu

Myślę, że dla takich dwóch drobnych minusów warto się poświęcić. Sam jestem zwolennikiem zmiany opon. Choć zdaję sobie sprawę, że są użytkownicy, którzy decydują się pozostanie przy całorocznych. Szanuję taką decyzję, bo dochodzi na pewno mniejszy wydatek (a przynajmniej w jakimś stopniu uczucie, że jeden komplet opon się nie marnuje), a dodatkowo sporo zależy od tego, w jakich warunkach głównie użytkujemy samochód. Ostatnio zimy nas nie rozpieszczają – stąd zapewne takie a nie inne zmiany preferencji i poglądów wśród kierowców.

Michał
Michał
6 miesięcy temu

Ja powiem tylko tak. Jeśli teren jest w miarę płaski i nie ma rocznie dużych opadów śniegu to jak najbardziej wielosezonowe opony dadzą radę. Ale jak tylko pojechałem Dusterem w teren górzysty zimą boleśnie się przekonałem, że zimówki muszą być.

Aleksander Wyszyński
Odpowiedz  Michał
6 miesięcy temu

Ja z kolei mam ograniczone zaufanie do wielosezonowych… Jeśli coś jest do wszystkiego, to jest raczej słabej jakości do konkretnego celu. Zimowe to co innego. Letnie – co innego. Na lodzie wprawdzie żadna opona nie pomoże… ale i tak wolę postawić na zimową oponę.

Go! Duster © 2019-2020

Projektowanie stron: CAKEANDCHERRIES.COM

Go! Duster - serwis miłośników marki Dacia

WebFontConfig = { google: { families: [ 'Roboto:300,500,900:cyrillic-ext,latin-ext' ] } }; (function() { var wf = document.createElement('script'); wf.src = 'https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/webfont/1/webfont.js'; wf.type = 'text/javascript'; wf.async = 'true'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(wf, s); })();
4
0
Lubisz wyrażać swoją opinię? Pozostaw swój komentarz.x
()
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: