Odblokowywanie nawigacji na Linuxie

MNE na Linuxie - odblokowywanie nawigacji
[Artykuł przeczytasz w 7 min.]
Zawartość katalogu upgrade.lgu systemu MNE opartego na Linuxie znacząco się różni od tego z WinCE, dlatego odblokowywanie nawigacji wymaga nieco więcej zachodu. Ostatecznie jest to jednak możliwe. Zabieramy się zatem za robotę.
Dotychczas opisywaliśmy metodę, która była skierowana do posiadaczy Media Nav opartych na WinCE. I w pewnym stopniu przytępiło to nieco nasze zainteresowanie tematem odblokowywania nawigacji dla MNE opartych na Linuxie (tzw. ULC4).
Dlatego staramy się nadrobić zaległości i w niniejszym materiale skupimy się głównie na tematyce Media Nav Evo opartych na Linuxie. W końcu temat staje z dnia na dzień co raz bardziej popularny. Choćby z uwagi na niemalejący popyt na samochody Dacia wyposażone w systemy Media Nav Evo generacji bazującej na Linuxie, czyli głównie Duster i Sandero.
Rozpakowywanie upgrade.lgu opartego na Linux
Jakie możliwości kryje dostęp do zawartości upgrade.lgu
Zmiana wersji upgrade.lgu/naprawianie MNE po wideo
Odblokowywanie nawigacji w MNE opartej na Linuxie
ROZPAKOWYWANIE UPGRADE.LGU OPARTEGO NA LINUX
Zacznijmy z pozoru prostego tematu, a mianowicie jak rozpakować/zapakować katalog upgrade.lgu w wersji powyżej 9.1.3, czyli nie opartego na WinCE. Niemniej jednak przyzwyczajenie, które pozostawia po sobie WinCE zmusza do szukania bardziej zaawansowanych rozwiązań. Do głowy przychodzą dodatkowe specjalistyczne programy, w który należałoby zaopatrzyć nasz komputer, by rozpakować wspomniany katalog.
Rzeczywiście do rozpakowania/zapakowania upgrade.lgu w przypadku wersji opartych na Linuxie jest potrzebne dodatkowe oprogramowanie. Ale bardziej rozpowszechnione i znane niż pakiet LGU tools lub LGU Creator. Mamy na myśli oprogramowanie 7-zip.
Tak, 7-zip w zupełności wystarczy do tego, by rozpakować upgrade.lgu dla wersji opartych na Linuxie. Tylko czy zawartość tych plików coś na da?
JAKIE MOŻLIWOŚCI KRYJE DOSTĘP DO ZAWARTOŚCI UPGRADE.LGU
Jak i w przypadku wersji MN opartych na WinCE, system MNE oparty na Lunxie daje spore możliwości do wprowadzania zmian oraz odblokowywania niektórych (na razie tylko niektórych) dodatkowych opcji.
O jednej z możliwości już pisaliśmy w naszym artykule poświęconym aktywacji wideo. Choć akurat w tamtym przypadku specjalnie opracowany skrypt nie koniecznie wymagał od nas rozpakowywania upgrade.lgu. Wszystko odbywało się praktycznie bez naszej ingerencji w pliki źródłowe.
ZMIANA WERSJI UPGRADE.LGU/NAPRAWIANIE MNE PO WIDEO
Niemniej jednak w przypadku gdy umknie nam z pamięci i dokonamy aktualizacji systemu bez dezaktywacji funkcji wideo, wówczas wejście do zwartości katalogu jest niezbędne.
Krótka instrukcja zmiany wersji upgrade.lgu
- Otwórz plik upgrade.lgu (systemy oparte na Linuxie) za pomocą oprogramowania 7-zip;
- Ręcznie zmień wersję upgrade.lgu w każdym pliku z rozszerzeniem .xml głównego folderu „upgrade” (wiersz 1.0.13……._r….) na wyższą. Wpisana wartość może być przypadkowa, ale musi być wyższa od posiadanej wersji, czyli w przypadku wersji r49 można wpisać np. r55 lub r80;
- Zapisz wprowadzone zmiany i spakuj katalog upgrade.lgu początkowo do formatu .7z, a następnie ręcznie zmień ten format na .lgu w nazwie pliku.
Pamiętaj o tym, by w opcjach folderów systemu Windows wyłączyć opcję ukrywania rozszerzenia znanych typów plików.
Kolejnym krokiem, który pozwala przywrócić działanie wszystkich elementów systemu MNE po zapomnianej dezaktywacji funkcji wideo jest wgranie utworzonej (nowej wersji) upgrade.lgu do MNE.
ODBLOKOWYWANIE NAWIGACJI W MNE OPARTEJ NA LINUXIE
Skoro mamy już za sobą mniej angażujące przedsięwzięcie, to możemy zabrać się za odblokowywanie nawigacji na Linuxie.
Trudność tego zadania pozostawiamy do subiektywnej oceny każdego użytkownika. Dla nas nagrodą jest pozytywny wynik i kolejny zadowolony użytkownik samochodu marki Dacia, w tym zapewne i przede wszystkim Dusterowicz.
Jednak zanim podejdziesz do tematu odblokowywania nawigacji w systemie opartym na Linuxie radzimy zaopatrzyć się w pendrive z podświetleniem (choć nie jest to konieczne). To może nieco ułatwić zadanie i pozwoli uniknąć przerwania procesu wgrywania odpowiednich plików. A w zależności od urządzenia USB może to potrwać od 5 do 15 minut.
Jeśli jednak się zdecydujesz na pendrive bez podświetlenia, to po zakończeniu procesu system powiadomi nas o znalezieniu urządzenia bez plików.
Nie musimy przypominać, że wszystkie opisane niżej czynności wykonujesz na własną odpowiedzialność. Dodatkowo wprowadzanie zmian na własną rękę może doprowadzić do utraty gwarancji na MNE.
Zajrzyj również do: Odblokowywanie nawigacji w Dusterze (WinCE)
UWOLNIONA NAWIGACJA NA LINUXIE – INSTRUKCJA
Wszystkie czynności w samochodzie wykonujemy na uruchomionym silniku.
METODA 1 – odblokowywanie nawigacji na Linuxie
Odblokowywanie nawigacji na Linuxie – backup upgrade.lgu
- Pobierz skompresowany plik autorun_backup_navi;
- Rozpakuj jego zawartość do wcześniej przygotowanego urządzenia USB. Jak odpowiednio przygotować pendrive przeczytasz tutaj;
- Docelowo na urządzeniu znajdzie się folder autorun_bavn a w nim plik autorun.sh;
- Podłącz urządzenie USB do złącza w uruchomionym Dusterze. Odczekaj aż dioda LED zgaśnie (proces tworzenia backupu może potrwać nawet 15 minut lub dłużej, dlatego podświetlany pendrive wydaje się być dobrym rozwiązaniem);
- Wyjmij urządzenie. Podłącz do komputera. Wewnątrz powinien się pojawić folder nng2.
- Skopiuj zawartość urządzenia USB na komputer (to właśnie backup Twojej nawigacji).
- Usuń całą zawartość USB lub ewentualnie ponownie sformatuj urządzenie.
Odblokowywanie nawigacji na Linuxie – odnowienie map w nawigacji na Linuxie
- Pobierz skompresowany plik autorun_patch_navi;
- Rozpakuj jego zawartość do urządzenia USB, czyli utworzą się dwa foldery: autorun_bavn i nng;
- Do folderu nng\content\building\ wrzuć pliki z rozszerzeniem .3dc i .3dl;
- Wrzuć pliki z rozszerzeniem .fbl i .fpa do folderu nng\content\map\;
- Do folderu nng\content\poi\ wrzucamy pliki z rozszerzeniem poi;
- Opcjonalnie możesz dodać folder tmc w nng\content\ w celu wrzucenia tam plików o rozszerzeniu .tmc (działanie TMC zależy od obecności kanału RDS);
- Wszystkie skopiowane do folderów pliki nazywamy według nazwy kraju, np. Poland.fbl;
- Wyjmij urządzenie USB ze złącza komputera i podłącz do złącza w samochodzie;
- Odczekaj aż do zgaśnięcia diody LED i wyjmij urządzenie USB ze złącza w samochodzie (czynność wgrywania może potrwać ok. 3 minut lub dłużej);
- Wyłącz silnik i wyjmij urządzenie USB;
- Usuń całą zawartość USB lub ewentualnie ponownie sformatuj urządzenie.
W sprawie map i ewentualnych problemów z oprogramowaniem w wersji r60– szukaj odpowiedzi na grupie Go! Duster na FB.
Odblokowywanie nawigacji na Linuxie – odnowienie fotoradarów
- Pobierz skompresowany plik autorun_speedcam_navi;
- Rozpakuj jego zawartość do urządzenia USB, czyli utworzą się dwa foldery: autorun_bavn, nng i plik tekstowy;
- Plik z rozszerzeniem .spc wrzuć do folderu nng\content\speedcam, zmieniając go odpowiednio do nazwy kraju, np. Poland.spc;
- Podłącz tak przygotowane urządzenie USB do złącza w samochodzie;
- Odczekaj do momentu aż dioda LED zgaśnie;
- Wyłącz zasilanie. Odczekaj kilka minut. Właśnie wgrałeś nowe mapy do odblokowanej nawigacji na Lunixie.
Pomyślne odnowienie nawigacji na Linuxie kończy się utworzeniem logu z opisem wykonanych czynności. Raz odblokowana w taki sposób nawigacja nie wymaga powtórnego wgrywania pliku autorun_patch_navi.zip.
METODA 2 – odblokowywanie nawigacji na Linuxie (szybsza)
Metoda ta jednak będzie wymagała od Ciebie po każdorazowej aktualizacji oprogramowania MNE wgrania pliku autorun_patch_navi.zip.
Odblokowywanie nawigacji na Linuxie – backup upgrade.lgu
- Pobierz skompresowany plik autorun_backup_navi;
- Rozpakuj jego zawartość do wcześniej przygotowanego urządzenia USB. Jak odpowiednio przygotować pendrive przeczytasz tutaj;
- Docelowo na urządzeniu znajdzie się folder autorun_bavn a w nim plik autorun.sh;
- Podłącz urządzenie USB do złącza w uruchomionym Dusterze. Odczekaj aż dioda LED zgaśnie (proces tworzenia backupu może potrwać nawet 15 minut lub dłużej, dlatego podświetlany pendrive wydaje się być dobrym rozwiązaniem);
- Wyjmij urządzenie. Podłącz do komputera. Wewnątrz powinien się pojawić folder nng2.
- Skopiuj zawartość urządzenia USB na komputer (to właśnie backup Twojej nawigacji).
- Pozostaw zgrane z MNE pliki na urządzeniu USB.
Odblokowywanie nawigacji na Linuxie – odnawianie map poprzez MediaNav Unleashed Tools
- Podłącz i pozostaw nośnik USB z podmienioną zawartością w złączu PC. W przeciwnym razie uwolnione oprogramowanie Media Nav Toolbox nie wykryje USB z NaviSync. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy wykonujemy aktualizację oprogramowania. Wszystkie działania oprogramowanie Media Nav Toolbox wykonuje na plikach znajdujących się na nośniku USB;
- Uruchom uwolnioną aplikację Media Nav Toolbox poprzez wywołanie pliku medianavtoolbox.exe (znajdziesz go w tym linku – KLIK).
- Aplikacja wykryje zawartość urządzenia USB.
Na jednym z poniższych materiałów wideo zobaczysz jak:
Po wykonaniu wszystkich czynności wgraj zawartość USB do systemu Media Nav Evo.
Być może zainteresuje Cię również: Rozszerzona funkcjonalność Media Nav
Zajrzyj również do innych nowości Dacia Duster i ciekawostek oraz tematów związanych z tuningiem tego samochodu
A wolnej chwili zapraszamy na drobne zakupy do Go! Shop
witam czy ja mogę dodać pare map do swojej nawigacji mam wersje systemu 9.0.9.7
Można dodać oficjalnie i niekoniecznie.
MNE3 wersja 10.0.15.1 , Pendrive przygotowany ja należy. Plik do bakup rozpakowany na pendrive (jest katalog autorun_bavn a w nim plik autorun.sh ). Po uruchomieniu silnika, włączeniu MNE i włożeniu USB do gniazda jest komunikat “na USB nie znaleziono plików”.. I tak czekałem ponad pół godziny. Po wyjęciu pendrive żadnego nowego pliku nie przybyło.. Co robię źle??? (próbowałem też włożyć pendrive przed włączeniem nawigacji, ale efekt ten sam. (próba na 2 różnych pendrive poj. 8 oraz 16 GB sformatowane zgodnie z instrukcją.
Mam wersję 1.0.15.3, udało się zrobić backup, w jaki sposób w razie niepowodzenia można przywrócić system z kopii zapasowej?
W zasadzie ta kopia jest tylko dla Ciebie na później, by mieć pod ręką swoją. Jej wartość jest niewielka, ale jednak jest (szczególnie w sytuacji, gdy nie ma udostępnionego pliku źródłowego z wersją w necie). Backup odbywa się poprzez czyszczenie wersji jako downgrade, potem podniesienie po kolei do najnowszej).
Witam. Skopiowałem najpierw na pendrive folder z plikiem do zrobienia backupu niestety radio MediaNav nie zareagowało dioda na pendrive nie migała po podłączeniu pod komphter żadnej zawartości na pendrivie nie było. Próbowałem wrzucić foldery z mapami oraz poi oraz folder z plikiem potrzebnym do uruchomienia procesu ale również radio nie zareagowało. Testowane na dwóch pendrivach 16 oraz 32 GB obydwa sformatowane w systemie FAT32. Najpierw testowane na orpogramowaniu 1.0.15.1 następnie zaktualizowane do 1.0.15.3 dalej bez skutku. Czy ktoś miał podobny problem?
Witam. Nie bardzo rozumiem opisów metody 2:
Czy to znaczy, ze przed przystąpieniem do tej metody trzeba uruchomić na nawigacji ten skrypt? W samym opisie dalej jest informacja tylko o autorun_backup_navi, nie ma słowa o _patch_, czy to jakiś błąd w opisie?
Zrobiłem backup w instrukcji, punkty 1-7 poszły bez problemu. Ale następny punkt:
Jaką podmienioną zawartością? Na pendrive pozostał folder ngg2 i autorun_bavn, więc o jakiej podmienionej zawartości tutaj mowa?
Uruchamiam medianavtoolbox.exe i program nie znajduje danych na penie.
Zrobiłem dodatkowo dysk do update z poziomu nawigacji (jak do płatnego update) i dopiero ten folder jest widoczny dla medianavtoolbox.exe. Z tym, że jakikolwiek update map i wgranie ich na navi kończy się niepowodzeniem.
Pod pojęciem zawartość rozumiemy mapy. Naturalnie, mamy całą strukturę plików bez map. Mapy szukamy we własnym zakresie. Wgrywamy do odpowiednich folderów i robimy upgrade.
Cześć, czy tymi skryptami na pewno można odblokować MNE4 (Dacia Duster 2 Ph2)? Jak to możliwe, że dla wszystkich wersji MediaNav na linuksie jest jeden i ten sam plik nngnavi? Jak on może pasować i do 1.0.15.1 i do 6.0.9.4 i do 9.0.9.4 skoro jest z 19.04.2019r?
A jednak pasuje. Tak, można odblokować. Aczkolwiek nie próbowałem i zapewne niewielu próbowało robić to na wersjach 6.0… i 9.0… . Na razie opierało się to tylko na 1.0… . Ale to dobry temat do zbadania. Do sprawdzenia. Dzięki
Ktoś już sprawdzał czy da się uwolnić MN4 tą metodą? Liczymy na odważnego…
Raczej da się, ale nie słyszeliśmy o tych przypadkach. Nie wiemy też czy już występowała taka potrzeba 🙂
cześć,
1) rozumiem, że pliki autorun.sh w autorun_patch_navi, autorun_speedcam_navi, autorun_backup_navi; to są RÓŻNE pliki i nie można ich stosować zamiennie, prawda?
2) czy plik Ecrit_Speedcam_type.txt w autorun_speedcam_navi jest potrzebny?
3) czy trzeba aktualizować pliki licencji?
4) po odblokowaniu map i fotoradarów pierwszym sposobem jak wygląda ich późniejsza aktualizacja? Jakie pliki na pendrivie są potrzebne i skąd je wziąć, bo chyba żadnego z powyższych autorun.sh nie można wykorzystać?
5) czy fotoradary i mapy można aktualizować jednocześnie?
6) gdzie wrzucić pliki .knr i jaki format nazwy tych plików?
7) co z plikami textured.3dc?
Pozdrawiam serdecznie
AD1 Tak, to są różne pliki.
AD2 Zostawiłbym go.
AD3 Nie. Muszą być oryginalne.
AD4 Aktualizacja odbywa się sposobem jak przy odblokowaniu. Ponowne odblokowywanie nawigacji nie jest potrzebne.
AD5 Oczywiście.
AD6 Prosiłbym o rozwinięcie tematu. Nie kojarzę rozszerzenia .knr. Za co odpowiada taki plik?
AD7 Z tego, co pamiętam, to jest to plik wyglądu 3D budynków. Nie musimy ich używać.
No właśnie to “Aktualizacja odbywa się sposobem jak przy odblokowaniu. Ponowne odblokowywanie nawigacji nie jest potrzebne”
jest dla mnie trochę niezrozumiałe. Bo skoro robi się tak samo, z użyciem tego samego pliku autorun.sh to czym to się właściwie różni od ponownego odblokowania nawigacji?
Dziękuję za pomoc
Nie wgrywamy od nowa łatki odblokowującej. Poza tym w zasadzie jest w tym pewna prawda, że czynności są podobne. Ale wgrywać mapy możemy na różne sposoby, więc odblokowywanie przy tym już nie będzie potrzebne. O jedną drobną czynność mniej.
Witam, mam problem z odblokowaniem nawigacji na Linuxie – mam wersję 1.0.13.1.366_r39, Duster 2021 przed liftem.
Po przygotowaniu pendriva z rozpakowaną zawartością pliku autorun_backup_navi i włożeniu go do portu USB w radiu w uruchomionym aucie światełko pendriva miga jedynie kilkanaście sekund po czym gaśnie i nic się nie dzieje, po 20 minutach wyciągam pena i sprawdzam na komputerze ale nie ma na nim folderu nng2. Co może być tego przyczyną? Jestem pewien, że pendrive jest przygotowany prawidłowo; wcześniej udało się bez problemu rozszerzyć funkcjonalność w micom test. Niestety z mapami nie umiem sobie poradzić.
Proszę o zaczepnego maila na blog@goduster.pl . Na pewno poradzimy sobie z sytuacją 🙂
Witam, dziękuję za odpowiedź, rozwiązaniem okazała się wymiana pendriva na nowszy, stary miał prawdopodobnie za mała prędkość zapisu/odczytu. Cała operacja zakończona sukcesem, dziękuję za poradnik.
Witam, proszę o podpowiedź, czy aby odblokować navi i zaktualizować mapy itd. w MNE 1.0.13.3.369_r60 wg Metoda 1 trzeba najpierw dokonać zmiany wersji upgrade.lgu na wyższą o czym mowa wyżej, w sytuacji gdy nie aktywowało się wcześniej video?
Upgrade nie jest konieczny. Zależy od tego czy chcemy go robić czy nie po aktualizacji. Czasami zdarza się tak, że upgrade powoduje konieczność ponownego wgrywania łatki do odblokowania, ale co do zasady tak nie powinno być. Video absolutnie bezapelacyjnie powinno zostać usunięte (jako łatka) przed aktualizacją do najnowszej wersji softu. Nowsza wersja nie wspiera wideo.
Hej,
Nie da się pobrać autorun_backup_navi.zip
Dziękujemy za informacje. Musimy odzyskać pliki, gdzieś je wcięło. Jak najszybciej naprawimy lukę. Naprawione. Dzięki za zgłoszenie 🙂