Falowanie obrotów w Dacia Duster

Falowanie obrotów w silnikach Dacia Duster
[Artykuł przeczytasz w 6 min.]
Nieprzyjemne zjawisko falowania obrotów w silnikach Dacia Duster dotykało i, niestety, w jakimś stopniu nadal dotyka właścicieli francusko-rumuńskiego SUV-a. Falowanie lub skoki obrotów jak zwykle pojawiają się nieoczekiwanie. Choć ciężko w przypadku skoków na obrotomierzu i nierównej pracy silnika mówić o tym, że jakikolwiek moment na takie zjawisko w ulubionym Dusterze jest odpowiedni i przyjemny.
Chroniczna przypadłość czy lekka zadyszka Dacia Duster?
Falowanie obrotów w Dusterach – mechanika czy elektryka?
Uszczelka przepustnicy w silnikach 1.6 SCe Duster
Uszczelka silnika i przeprogramowanie – lekiem na falowanie obrotów?
Wciąż problem czy tylko fanaberia użytkowników Dacia Duster
CHRONICZNA PRZYPADŁOŚĆ CZY LEKKA ZADYSZKA DACIA?
Czy mamy zatem do czynienia z chroniczną chorobą na długie lata? A może jednak jest to przypadłość, z którą Dacia sobie poradziła, a w najgorszym przypadku, stara się radzić?
Przestudiowanie kilku forów w tym u naszych wschodnich sąsiadów, gdzie Renault Duster nie przechodził poważniejszego liftingu pod maską pozwala stwierdzić, że temat jest żywy i żyje już pewnie swoim życiem. Użytkownicy z Rosji walczą ze zjawiskiem od dłuższego czasu. Co ciekawe problem falowania obrotów w Dusterach dotyka nie tylko silników o oznakowaniu K4M, lecz również tych, co przeszły tzw. „face lifting”, czyli o oznakowaniu H4M. A zatem mamy do czynienia zapewne z bolączką, z którą producent francuski od lat nie może sobie doskonale poradzić. I nie chodzi tu jedynie o Dacia lecz całą grupę Renault. Warto pamiętać, że silniki K4M montowano również np. w Megane II (phII). Tam zjawisko falowania obrotów również występowało i zapewne u niektórych właścicieli tego auta nadal występuje.
FALOWANIE OBROTÓW W DUSTERACH – MECHANIKA CZY ELEKTRYKA?
Jak się okazało skrupulatne przestudiowanie forów i wpisów różnych użytkowników nie pozwala dokładnie zdiagnozować problem, który dręczy również Dacia Duster. Warto również pamiętać o tym, że niejednokrotnie sam producent szuka rozwiązań z problemami w Dusterach poprzez fora i media społecznościowe. Po prostu diagnoza od użytkownika może być dobrą wskazówką do tego, gdzie można szukać zalążków albo nawet rozwiązania problemu.
Zasugerowaliśmy się jednak wpisami użytkowników ze wschodnich forów Renault/Dacia Duster na temat falujących obrotów w silnikach francuskiej marki.
Dlaczego? Z uwagi na to, że Renault w Rosji produkuje nie tylko samochody znane nam jako Dacia lecz również te rodzime. Mamy tu na myśli Ladę (przede wszystkim w Ladę Largus). Dodatkowo za ich doświadczeniem przemawiał inny fakt. Zimy na wschodzie Europy są bardziej srogie. Problem falowania obrotów występował głównie na jałowym biegu po odpaleniu samochodu i wciśnięciu pedału gazu, ale w zakresie temperatur od + 5 do -10 stopni. Zachowanie, o którym mówimy jest typowe przy odpalaniu samochodów, stojących „pod chmurką” w zimie i na zimnym silniku.
Falowanie obrotów dotyka właścicieli Renault/Dacia Duster z silnikami 1.6 o oznakowaniu K4M i H4M. Większość użytkowników rosyjskich/ukraińskich i białoruskich szukało rozwiązań w obszarze przepustnicy i systemu dopowietrzania silnika. Zapewne tak też robili właściciele polskich Dusterów. Nie zawsze jednak przynosiło to pożądane skutki i problem nie ustępował. Choć wygląda na to, że rzeczywiście właśnie w tym miejscu jest pogrzebany przysłowiowy pies.

Przepustnica w silnikach Renault/Dacia Duster
Pamiętać trzeba tylko o tym, że niektóre działania i „akcje ratunkowe”, które podejmowali właściciele Dusterów przy falujących obrotach i skokach na obrotomierzach, były połowiczne. Zwykle kończyły się one jedynie czyszczeniem przepustnicy i wymianą pewnej uszczelki na niej. Z pominięciem istotnego dla dzisiejszych samochodów kroku – wgraniem oprogramowania/ponownego nauczenia przepustnicy temu jak ma się zachowywać.
USZCZELKA PRZEPUSTNICY W SILNIKACH 1.6 SCe DUSTER
Wygląda na to, że uszczelka w temacie falowania obrotów w silnikach Dustera absolutnie nie gra poślednią rolę. Początkowo producent montował na przepustnicy lepiej wykonaną uszczelkę z lepszego surowca i o większej średnicy 4 mm. Następnie przestawił się jednak na nieco gorszy skład i zapewne tańszą produkcję. To doprowadziło do odchudzenia uszczelki do poziomu 3,8 mm i zastosowaniu jakościowo gorszych materiałów.

Uszczelka przepustnicy Dacia/Renault Duster
Ciekawostką jest to, że gdy rosyjscy właściciele Duster i innych samochodów Renault/Dacia runęli do dealerów z zamówieniami na uszczelkę, producent okazał się być nieprzygotowany na taki rozwój wydarzeń. Drobnych gumowych elementów po prostu zabrakło na magazynach. Produkt był na tyle popularny, że na sprowadzenie go użytkownicy, którzy pragnęli pozbyć się problemu falowania obrotów, czekali nawet ponad miesiąc.
USZCZELKA SILNIKA I PRZEPROGRAMOWANIE – LEKIEM NA FALOWANIE OBROTÓW?
Połowiczność działań i częściowe zaniedbanie ze strony użytkowników przejawiało się w tym, że problem falowania obrotów nie ustawał. Jednak rozwiązanie przyszło.
Obecne silniki są sterowane za pomocą komputera. Z kolei przepustnica jako jeden z najistotniejszych elementów w układzie samochodu również wymaga przeprogramowania. Rzecz jasna po przeprowadzeniu czyszczenia i ponownym doszczelnieniu. Trzeba ją znowu „nauczyć” jak ma się zachowywać i za to właśnie odpowiada komputer.
Po ponownym „nauczeniu” przepustnicy, czyli rzekomym wgraniu nowego softu (oprogramowania) problem w większości przypadków ustawał.
WCIĄŻ PROBLEM CZY TYLKO FANABERIA UŻYTKOWNIKÓW DACIA DUSTER
Niestety, nie zawsze problem falowania silników ustępuje. A wskazówka na obrotomierzu nadal potrafi dostawać palpitacji i to całkiem pokaźnych.
Rzeczywiście przy drobnych wahnięciach, które ani nie drażnią słuch ani oczy, można zamknąć temat i cieszyć się jazdą. Gorzej jednak, jeśli tematu już nie da się zamieść pod dywanik, gdyż Duster zachowuje się tak jakby potrzebował maski tlenowej. W tej drugiej sytuacji zalecamy odwiedzenie ASO, przy czym jednak takiego serwisu, który rzeczywiście jest polecany przez innych użytkowników. Jak pokazuje doświadczenie naszych wschodnich sąsiadów w zakresie użytkowania Dusterów, ASO Renault/Dacia innej ASO Renault/Dacia nierówna.
Z informacji pozyskanych od dealerów Dacia/Renault (tu możesz znaleźć pełną listę dealerów Dacia w Polsce) w Polsce wynika, że w Dusterach z 2019 roku problem falowania obrotów został rozwiązany. Niestety jednak nie zawsze idzie to w parze z doświadczeniem użytkowników. Zdarzają się przypadki, w których Dustery nadal trapią skoki obrotów, choć wygląda na to, że z mniejszą amplitudą niż dotychczas.
Miejmy nadzieję, że jednak te przypadki z 2019 roku są tylko przejściem Dacia przez okres chorób wieku dziecięcego w nowych Dacia Duster i przejawem rozwiązania tych nieporozumień. A nie da się ukryć, że były one utrapieniem właścicieli bezkompromisowo przyjemnego w użytkowaniu francusko-rumuńskiego SUV-a.
Być może zainteresuje Cię również: Ciekawe, wpadające w oko, nietuzinkowe i nieco bardziej wyróżniające się niż ich odpowiedniki z produkcji seryjnej. Wyjątkowe okazy w wydaniu ekskluzywnym – oto serie limitowane Dacia i Renault Duster z Polski i jej okolic.
Zajrzyj również do innych nowości Dacia Duster i ciekawostek oraz tematów związanych z tuningiem tego samochodu
A wolnej chwili zapraszamy na drobne zakupy do Go! Shop
Umnie w Dusterze z 2017 r silnik1.6 sce falują rzadko na zimnym ,raz na trzy miesiące przez około 30 sekund
Taki jest urok tego silnika. Pewnie można, w porywach, to zaliczyć to kultury jego pracy.
U mnie do wymiany pedał gazu (potencjometr dodawania gazu)
A jaki powód?
Zakupiony 03.10.2019. 1.6 sce też falują. Ale delikatnie. Generalnie najbardziej zauważalne to jest na postoju po włączeniu 1 biegu i wciśnięciu sprzęgła obroty skaczą same na wartość 1200, po zwolnieniu sprzęgła wracają do normy. I przy dohamowaniu do świateł łapią wahnięcie. Póki co nie jest to coś poważnego, także szkoda mi to zgłaszać do ASO, bo tak to się całkiem fajnie jeździ.
Zakładam, że na rynek Europy Zachodniej już nic innego Dacia i Renault wymyślać nie będą. Silniki 1.6, jak zapewne wiesz, już “dożywają” na rynku unijnym swoje ostatnie dni. Jak długo potrwają na rynkach innych – to akurat się okaże. W swoim Dusterze też obserwuję to, o czym wspominasz, szczególnie zwykle się pojawia po odpaleniu (tak jakby czujnik się przywieszał albo klapa przepustnicy się nie domykała). Zwykle załatwiam to lekkim depnięciem na pedał gazu i temat znika. Nie oznacza to jednak, że nie obserwuję tematu. Na razie jednak nie przeszkadza on mi w niczym, gdyż go po prostu ignoruję :)… Kto wie jak to będzie w przyszłości. Moja rada – obserwować i w razie czego – zgłaszać. Od tego mamy nowy samochód, by przez co najmniej okres gwarancji zachowywał się normalnie. Dalej, to już co innego – takie realia.
Zakupiony 18.09.2019. 1.6 sce . Obroty falują na zimnym silniku przebieg 350 km .
Zapewne z tym nam pozostanie żyć… Tak samo jak i dealerom. 1.6SCe już są wycofywane, aczkolwiek będą jeszcze przez długi czas obecne na wschodzie Europy i w Azji Środkowej, gdzie póki co nie mamy do czynienia z wprowadzaniem bardziej drastycznych norm w zakresie emisji spalin. Z problemem tym Renault boryka się od Megane i nadal nie może sobie do końca z nim poradzić. Zapewne sama Grupa Renault nie jest w stanie wytłumaczyć problemu z tym. Niemniej jednak jednostkę uznaje się za dosyć udaną – w końcu na rynku niejeden rok. Gdyby problem jednak był nie do zniesienia i “fale” były zbyt uciążliwe sugeruję wizytę u dealera. Proszę walczyć z tym do skutku. Również posprawdzać opinie ASO. Nie w każdym ASO obsługa staje na wysokości zadania. PS Mój też faluje, aczkolwiek falowanie jest jest uciążliwe – drobnostka.… Czytaj więcej »
Witam Duster kupiony 30.08.2019 falują obroty
Czyli nie udaje im się jednak ostatecznie rozwiązać temat… A o jakim silniku mówimy? 1.6SCe zapewne? Jeśli wahnięcia są duże, to sugeruję wizytę jednak w ASO. Dziękujemy za opinię.