Ryglowanie drzwi, gdy nie ma prądu

Tajemnica blokady Dustera rozwiązana. Prawie rozwiązana, bo najpierw musisz poświęcić chwilkę na przejrzenie materiału poniżej. Zachęcamy do wypróbowania/sprawdzenia opisanych niżej czynności na własnym Dusterze, żeby mieć pewność jak wszystko działa, i nie dać się zaskoczyć losowi.

Jeśli korzystasz z Dustera drugiej generacji, to, zakładamy, że zadawałeś już sobie to ciężkie pytanie. Chodzi, oczywiście, o to, co zrobić w sytuacji, gdy w Dusterze zabrakło prądu a zamknąć samochód jednakowoż jakoś trzeba? Jeśli to pytanie jeszcze nie zadręczało Twego światłego umysłu, to wiedz, że lubimy czasami wsadzać przysłowiowy kij w przysłowiowe mrowisko.

Naturalnie, nie tylko właściciele i użytkownicy Dustera mogą pewnego pięknego dnia zadać sobie to pytania. Inne nowsze auta mają podobnie – w drzwiach brakuje przycisku ręcznej blokady drzwi.

Skoro napisaliśmy A, to, zasadzie, nie możemy Cię pozostawić przed nierozwikłaną zagadką, prawda?

No właśnie, co w sytuacji, gdy prądu nie ma, do domu daleko a Dustera nie bardzo chcemy zostawić na pastwę losu (nocować w zimnym aucie też nam się nie uśmiecha)? W takiej podbramkowej sytuacji otwierasz GoDuster.pl i szukasz instrukcji, której nie znajdziesz w Podręczniku użytkownika Dustera by Renault/Dacia.

A instrukcja jest dosyć prosta. Nie potrzebujesz do tego zaawansowanych narzędzi. W zasadzie wystarczy tylko grot kluczyka (puszczamy tu oczko do użytkowników rozwiązania bezkluczykowego, czyli keyless w Dusterach).

Niezbadane wnętrze keyless

Gdzie znaleźć grot kluczyka w systemie bezkluczykowym? Weź spokojnie, na zupełnym luzie, kartę Dacia do ręki, odwróć ją pleckami z logotypem do siebie (logotyp ma być ustawiony w pozycji naturalnej, czyli nie do góry nogami) i przyciskając z wyczuciem kciukiem (lub innym placem) plecki karty przesuń je w dół. Sposób otwierania karty jest podobny do niektórych starszych modeli telefonów komórkowych (np. tych klapkowych), gdzie po wysunięciu plecków naszym oczom ukazywało się bogate wnętrze telefonu. Jeśli nie umiesz sobie poradzić z tematem – nic strasznego, oto kilka obrazków, by maksymalnie rozjaśnić sytuację.

Pod pleckami znajduje się bateria, płyta karty i inne takie tam… Pomiędzy tymi takimi tam, bankowo, zauważysz końcówkę tradycyjnego kluczyka, czyli grot. Wyjątkiem może być sytuacja, jeśli ktoś tę końcówkę nie odłożył na miejsce podczas odsprzedaży auta (radzimy nie zwlekać i załatwić temat, bo taka sytuacja jest nieco jakby niezbyt bezpieczna).

System bezkluczykowy (keyless) - otwieranie. Grot kluczyka. Dostęp do baterii.

System bezkluczykowy (keyless) – otwieranie. Grot kluczyka. Dostęp do baterii.

Upiekliśmy dwie pieczenie na jednym ogniu. Teraz już wiesz nie tylko jak znaleźć grot kluczyka, ale też jak wymienić baterię w karcie Dustera, czyli CR2032 (tabletka).

Wyjmij grot kluczyka, jeśli nie masz pod ręką płaskiego śrubokręta.

Zamykasz kartę w sposób odwrotny do otwierania, wsuwając plecki w odpowiedni sposób z powrotem do momenty, gdy usłyszysz zatrzaśnięcie. Jednak, dopóki nie zaryglujesz wszystkich drzwi, jak na nasze oko, można pozostawić kartę niezamkniętą (zrobisz według własnego uznania).

Ryglowanie drzwi w Dusterze przy zaniku prądu

Gdy już się uzbroisz w odpowiednie narzędzie, czyli płaski śrubokręt albo grot kluczyka/kluczyk, skieruj wzrok na otwór zamku w drzwiach. Tam, w głębi, na pewno zauważysz wycięcie, przesunięcie którego w dół powoduje ustawienie zamku w pozycję, która pozwala zaryglować drzwi manualnie.

Zdjęcie poniżej pokazuje właściwe miejsce, gdzie użyjesz narzędzia wspomagającego.

Ryglowanie drzwi w sytuacji zaniku prądu.

Ryglowanie drzwi w sytuacji zaniku prądu.

W tym miejscu moglibyśmy wstawić kropkę i zamknąć temat. Ale, gdyby wszystko było takie proste, to ta instrukcja nie byłaby taka długa.

Zakładamy, że pierwszym miejscem, gdzie zaniesie Cię wzrok, by sprawdzić obecność wspomnianego wycięcia, będą drzwi kierowcy. I tam tego wycięcia właśnie nie znajdziesz. W pozostałych trzech drzwi zaryglujesz wspomnianym sposobem, ale drzwi kierowcy zamkniesz jedynie grotem. Warto o tym pamiętać.

Przy okazji warto również pamiętać, że po zaryglowaniu drzwi nie otworzysz je ani od wewnątrz ani z zewnątrz. Ponieważ odblokowanie drzwi następuje w momencie, gdy w układzie znowu się pojawi prąd. Dopiero impuls elektryczny pozwoli odryglować pozostałe drzwi. Jest to bardzo ważna informacja, bo funkcjonowanie w trybie zablokowanych drzwi jest nieco uciążliwe.

Uwaga! Klapa bagażnika nie będzie problemem, bo przy zaniku prądu piąte drzwi Twojego wozu porządnie się ryglują i nie wymagają dodatkowych czynności zabezpieczających.

Blokada drzwi przed dziećmi

Jeśli masz bystre oko, to, na pewno, przy ryglowaniu tylnych drzwi zauważyłeś wystające czarne „dźwigienki”. Jeśli nie masz pojęcia do czego one służą, to jest to dobry moment, by je wypróbować i zapoznać się z systemem blokady drzwi przed ewentualnym otwarciem przez sprytne rączki dzieci lub dorosłych.

Blokada drzwi przed niechcianym otwarciem. Childlock.

Blokada drzwi przed niechcianym otwarciem. Childlock.

Dokładnie tak, przesunięcie wystającej dźwigienki powoduje załączenie blokady drzwi, uniemożliwiającej ich otwarcie od wewnątrz. Tylne drzwi po załączeniu blokady można otworzyć jedynie pociągając ze zewnętrzną klamkę. Takie bajery tylko w Dusterze. Powiedzmy, że tylko w Dusterze.

W każdej sytuacji możesz znaleźć odpowiedź i wsparcie od grupowiczów z Go! Duster.

GoDuster

Zajrzyj również do innych nowości Dacia Dusterciekawostek oraz tematów związanych z tuningiem tego samochodu

A wolnej chwili zapraszamy na drobne zakupy do Go! Shop

Na zakupy z GoDuster.pl

Dla oczu, dla ciała, dla przyjemności…

Nie tylko dla Klubowiczów, ale na pewno dla Dusterowiczów. W wolnej chwili, w przerwie między zdobywaniem nowych terenów i pokonywaniem kolejnych kilometrów albo wtedy, gdy po prostu zechcesz.

Zajrzyj do naszego sklepu z gadżetami i pomysłami Go! Shop.

Na pewno znajdziesz coś dla siebie.

GoDuster.pl medialnie, ale społecznie

GoDuster.pl © 2019-2023

Projektowanie stron: CAKEANDCHERRIES.COM

Go! Duster - serwis miłośników marki Dacia